Annons

Upplösning scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Egel

Aktiv medlem
Hejsan.

kollade prestanda på min gamla scanner för skoj skull. vad menas med upplösning : 600dpi optisk, 600*1200 maskinvara, 9600 dpi utökad?

Pelle

Det betyder att apparaten har 600 dpi i upplösning. De andra siffrorna är "interpolerad" upplösning, dvs att bilden skalas upp precis som man gör i Photoshop eller något annat bra bildebahndlingsprogram som har koll på skalningsalgoritmerna. Det ger ingen kvalitetsförbättring att skanna i högre upplösning än 600 dpi.

Men vad innebär i praktiken den högre siffran (dvs. 1200)? Bör man placera bilden olika beroende på hur motivet ser ut - om man t.ex. har ett gäng täta horisontella linjer i bilden...

1200 står för hur små steg motorn kan ta, så det är väl egentligen mest ett tecken på bättre kvalitet på apparaten om det talet är högt. I praktiken tror jag att bildkvaliteten i den vertikala ledden ändå är sämre trots en högre siffra eftersom det krävs en mekanisk förflyttning, men nu är jag ute och rör mig i gränslandet av mina kunskaper.

... Och i praktiken är 1200 dpi i det här läget oanvändbart om man skall ha maximal optisk upplösning, eftersom man ändå vill ha bilder som har lika många dpi på höjden som bredden;

Annars måste man antingen köra 1200 interpolerat på bredden om man skall ha 1200*1200, eller bara använda hälften av pixlarna på höjden, för 600*600.

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto