Annons

USB-laddare till LP-E6(NH)

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag behöver en bra USB-laddare till Canonbatterier LP-E6. Tanken är att kunna ladda batterier i bilen och på andra ställen där jag inte har tillgång till 230V. Det finns en uppsjö av olika USB-laddare på Amazon och andra ställen, med varierande recensioner. Det verkar t.ex. som att vissa laddare har svårt med NH-versionen av LP-E6.

Jag tar gärna sakliga tips från er som har egen erfarenhet av USB-laddare specifikt för LP-E6. Allmänna killgissningar och spekulationer är däremot inte intressant för mig. Inte heller råd om laddare som funkat bra för andra typer av batterier. Vi begränsar tråden till USB-laddare för de olika versionerna av Canons batteri LP-E6.

De flesta USB-laddare tycks vara gjorda för två batterier. Jag kan även tänka mig en kompakt singel-laddare.
 
Senast ändrad:

salutea

Medlem
Jag skaffade en Hähnel ProCube 2 i våras för att kunna ladda i bilen. Funkar bra med LP-E6NH och LP-E6N. Osäker på om jag har laddat något LP-E6 batteri i den men problemet brukar ju vara med de senare varianterna och inte med de tidigare.

En sak jag noterat är att man ibland när laddaren visar 100% säger kameran att batteriet är laddat till 85-90%. Jag gör som regel så att när laddaren säger att batterierna är fulladdade tar jag ut dem och stoppar i dem igen så laddar de så att även kameran visar 100%.

Medföljer också insats för att kunna ladda andra batterier, t.ex. AA-batterier, vilket ju är smidigt. Men den insatsen har jag inte prövat ännu så där kan jag inte uttala mig om funktionen.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag skaffade en Hähnel ProCube 2 i våras för att kunna ladda i bilen. Funkar bra med LP-E6NH och LP-E6N. Osäker på om jag har laddat något LP-E6 batteri i den men problemet brukar ju vara med de senare varianterna och inte med de tidigare.

En sak jag noterat är att man ibland när laddaren visar 100% säger kameran att batteriet är laddat till 85-90%. Jag gör som regel så att när laddaren säger att batterierna är fulladdade tar jag ut dem och stoppar i dem igen så laddar de så att även kameran visar 100%.

Medföljer också insats för att kunna ladda andra batterier, t.ex. AA-batterier, vilket ju är smidigt. Men den insatsen har jag inte prövat ännu så där kan jag inte uttala mig om funktionen.
Bra tips. Ja, just det för fenomenet att batterier bara laddas till 80-90% i vissa laddare, det har jag läst om på flera ställen.

Procube 2 ser ganska stor ut på bild jämfört med många andra laddare. Upplever du det som ett problem i bilen?
 

salutea

Medlem
Bra tips. Ja, just det för fenomenet att batterier bara laddas till 80-90% i vissa laddare, det har jag läst om på flera ställen.

Procube 2 ser ganska stor ut på bild jämfört med många andra laddare. Upplever du det som ett problem i bilen?
Nej, storleken upplever jag inte som ett problem. Nu när det inte är en klassisk handbromsspak i bilen står den bra mellan framsätena och tar upp plats ungefär motsvarande en mugghållare, även om den inte får plats i själva mugghållaren (fyrkantiga saker i runda hål...).

Fotavtrycket på ProCuben är i princip som på enkelladdaren som följer med Canon-kamerorna. Fast den är högre.
 

acke

Avslutat medlemskap
Nej, storleken upplever jag inte som ett problem. Nu när det inte är en klassisk handbromsspak i bilen står den bra mellan framsätena och tar upp plats ungefär motsvarande en mugghållare, även om den inte får plats i själva mugghållaren (fyrkantiga saker i runda hål...).

Fotavtrycket på ProCuben är i princip som på enkelladdaren som följer med Canon-kamerorna. Fast den är högre.
Ok! Skenet bedrar. På bilder ser den så stor ut. 🙂
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag köpte en kombination med två batterier, LP-E6NH, och en usb-laddare för två batterier. Vad jag märkt laddar den som förväntat och kameran säger 100%, både med Neweer batterierna och Canon original. Dessutom får jag det gröna "+H" på min Canon R6:a som utlovat så jag är nöjd med både batterier och laddare.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag köpte en kombination med två batterier, LP-E6NH, och en usb-laddare för två batterier. Vad jag märkt laddar den som förväntat och kameran säger 100%, både med Neweer batterierna och Canon original. Dessutom får jag det gröna "+H" på min Canon R6:a som utlovat så jag är nöjd med både batterier och laddare.
Tack för tipset. Neweer är ett av fabrikaten jag har kikat på hos Amazon. Någon recensent anmärkte på att den inte laddade LP-E6NH till EOS R5 på korrekt sätt, vilket gjorde mig tveksam.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej, jag köpte en så´n här dubbelladdare från Cyberphoto https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/batterier/batteri-laddare-litiumjonbatteri/jupio-usb-dubbelladdare-for-canon-lp-e6-n-med-powerbank-funktion
för ett par år sedan, just för att ha i bilen. Jag är mycket nöjd med den och har inte haft några problem alls.
Mvh Christina
Du har den ansluten till 12v/USB adapter eller? Såg iaf att dessa klarar att leverera tillräcklig ström till batteriladdaren
 

acke

Avslutat medlemskap

Katt-Tina

Medlem
Tack för tips. Laddar du också senaste generationens batteri LP-E6NH i denna?
Jag har inte något batteri av denna senaste generation eftersom jag inte har behövt köpa några nya (ännu).
Jag kollade just och ser, att jag köpte laddaren i februari förra året men vet inte, hur bra det fungerar med de senaste. Jag har bara LP-E6 och LP-E6N.
 
ANNONS