Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Usch vad rörigt!! ;) Färgprofiler, Pappersprofiler och Skärmkalibreringar

Produkter
(logga in för att koppla)

perado

Avslutat medlemskap
Med risk för att bli klassad som idiot och ej läskunnig... Här kommer det...

Jag har bestämt mig för att försöka skriva ut mina kopior själv genom att köpa en Canon Pixma 8500. Jag har också beställt en Spyder 2 för att kalibrera skärmen. Jag har tänkt att köpa Illfords Classic papper eftersom några av er verkar veta att detta är bättre till denna skrivaren. Ibland vill jag dock skicka mina bilder till ett labb som kan göra dessa enligt den färgprofil som bilden har.

MEN...

Mitt huvud är helt ut och in på alla färgprofiler, kalibreringar och pappersprofiler som ska användas/göras. Finnns det någon som jag som har samma idé och kan på ett enkelt sätt leverera en liten lathund som gör mitt liv lite enklare.

Och ja... jag har faktiskt läst en hel del på forumet utan att hitta just detta "problem"... Hoppas på intressanta svar...

Senast ändrad:
perado skrev:
Mitt huvud är helt ut och in på alla färgprofiler, kalibreringar och pappersprofiler som ska användas/göras.

Men det är ju inte så krångligt :)

För det första, varför behöver vi profiler? Jo, eftersom en digital bild egentligen bara är en mängd siffror, siffror som säger att så här mycket rött, så här mycket grönt och sä har mycket blått ska det vara i den första rutan längst upp till vänster, så här mycket ska det vara i den andra rutan o s v.

Då hade det ju varit väldigt praktiskt om alla kameror, skannrar, skärmar och skrivare hade utgått från samma röda, gröna och blå färg. Men nu gör dem inte det. Om du tar en skärm och visar, låt oss säga R=200, G=175 och B=90, så blir det en viss bestämd färg. Men om du tar en annan skärm och visar exakt samma mängd rött, grönt och blått, då blir det en annan färg, eftersom den har andra röda, gröna och blå färger att utgå från.

Men om man då vet vilken röd, grön färg som två olika enheter har, då kan man räkna om från en beskrivning till en annan. Låt oss säga att din bild innehåller en bestämd färg i Adobe RGB. När den ska visas på din skärm måste den räknas om till en annnan kombination av röda, gröna och blå färger för att du ska se samma färg. Det är det du har profiler till.

Vad du behöver är alltså en profil för din skärm och en för din skrivare. Sedan måste du ställa in färghanteringen i ditt program. Om du nu fotograferar i JPEG och ställer in din kamera så att den konverterar till Adobe RGB är det låmpligt att ställa in ditt program så att det arbetar i Adobe RGB också. Likaså om du arbetar i råformat, konvertera till samma arbetsfärgrymd som du har i ditt program.

När du sedan ser på bilden på din skärm, då har bilden konverterats med hjälp av din skärmprofil så att den ser ut på det sättet som den faktiskt gör.

När du sedan är färdig att skriva ut, då konverterar du till din skrivarprofil. Jag gör det i Photoshop och sedan avaktiverar jag färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Så enkelt är det

MVH/Stefan

Okej, i stora drag förstår jag det du skriver men...

1. Kalibrering av skärm
Jag kalibrerar min skärm med Spyder 2. Min fråga här är om jag kalibrerar enligt en viss profil eller om jag om jag ska skapa en egen profil som Spydern skapar? Är det inte så att jag väljer att Spydern ska kalibrera in min skärm enligt Adobe RGB (1998)?

2. Fotografering
Jag fotograferar med Nikon D70 och i RAW. Efter det tar jag upp bilden i RawShooter och ser till att Adobe RGB (1998) är vald när jag konverterar mina bilder till JPG.

3a Skicka bilder
Om jag nu vill skicka mina bilder till ett labb behöver jag göra mer nu? Behöver jag konvertera till labbets profil eller ska labbet sköta detta?
Och ytterligare en fråga: Jag har alltid ställt in 300 dpi på mina bilder jag skickat. Är det rätt?

3b Skriva ut bilder själv
Om jag nu vill skriva ut mina bilder. Då öppnar jag upp dessa i PS och gör de justeringar som behövs när det gäller beskärningar osv. Ska jag konvertera bilden till 300 dpi här också?
Behöver jag övervaka att PS inte gör något med min färgprofil när jag sparar ned?

Vid utskrift...
Ska jag skriva ut bilden i PS eller ska man använda något annat program som följer med Canonskrivaren?

Här uppstår nu en annan fråga. Eftersom jag ska använda ILFORDS pappaer kan jag ladda ned en profil för deras papper. Var installerar jag denna profil och var använder jag den? I PS?

Som du ser har jag många frågor som jag vill få kontroll över. Det verkar vara en uppsjö av parametrar som kan gå fel... ;)

perado skrev:
Okej, i stora drag förstår jag det du skriver men...

1. Kalibrering av skärm
Är det inte så att jag väljer att Spydern ska kalibrera in min skärm enligt Adobe RGB (1998)?

Nej, idén är ju att du ska ta reda på hur din skärm fungerar, det vill säga vilka röda, gröna och blå färger den använder sig av. Sedan kommer Photoshop konvertera bilden från den arbetsfärgrymd du använder till den skärmprofil som din skärm utnyttjar. Så du kan använda samma skärmprofil oavsett om du arbetar i sRGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB.

2. Fotografering
Jag fotograferar med Nikon D70 och i RAW. Efter det tar jag upp bilden i RawShooter och ser till att Adobe RGB (1998) är vald när jag konverterar mina bilder till JPG.

Varför konvertera till JPEG redan nu? Du vill väl antagligen bearbeta dem i ditt bildbehandlingsprogram och då är JPEG inget bra filformat. JPEG kan du eventuellt använda till slut, när du ska lagra bilden eller om du ska skicka den till ett labb. Jag konverterar till TIFF istället.

3a Skicka bilder
Om jag nu vill skicka mina bilder till ett labb behöver jag göra mer nu? Behöver jag konvertera till labbets profil eller ska labbet sköta detta?
Och ytterligare en fråga: Jag har alltid ställt in 300 dpi på mina bilder jag skickat. Är det rätt?

Beror på vilket labb du arbetar med. Jag tycker att den bästa arbetsgången är att labbet har ett program som kontrollerar vilken färgrymd som din bild ligger i och sedan konverterar den till sin egen skrivarprofil. Men en del kräver att du ska konvertera till sRGB eller till en skrivarprofil. Inte så lyckat, tycker jag. Men kolla med det labb som du väljer att skriva ut hos.

Likadant med upplösningen. En del vill ha bilder med 200, andra med 254, vissa med 300 ppi upplösning.

3b Skriva ut bilder själv
Om jag nu vill skriva ut mina bilder. Då öppnar jag upp dessa i PS och gör de justeringar som behövs när det gäller beskärningar osv. Ska jag konvertera bilden till 300 dpi här också?
Behöver jag övervaka att PS inte gör något med min färgprofil när jag sparar ned?

Bra bläckstråleskrivare verkar fungera bäst vid en upplösning mellan 240 - 360 ppi. Väljer du 300 är det helt OK.

Beträffande när du sparar bilden, se bara till att kryssrutan för att profilen sparas med bilden är förkryssad.

Vid utskrift...
Ska jag skriva ut bilden i PS eller ska man använda något annat program som följer med Canonskrivaren?

Om du nu har ett professionellt program som Photoshop, varför då använda något annat? De som Canon, HP och Epson skickar med är mer enkla amatörprogram. Så skriv ut i Photoshop och använd funktionen Skriv ut med förhandsvisning. Där kan du välja din profil.

Här uppstår nu en annan fråga. Eftersom jag ska använda ILFORDS pappaer kan jag ladda ned en profil för deras papper. Var installerar jag denna profil och var använder jag den? I PS?

Var du installerar den beror på vilket operativsystem du använder. Sitter du på PC kan du ladda ner den till ditt skrivbord, högerklicka på den och välj Aktivera. Då läggs den i rätt mapp. Sitter du på en Mac ska den ligga i ditt bibliotek -> Colorsync -> Profiles.

Sedan väljer du den i dialogrutan Skriv ut med förhandsvisning. Se min skärmdump. Till slut stänger du av all form av färghantering i din skrivardrivrutin.

Som du ser har jag många frågor som jag vill få kontroll över. Det verkar vara en uppsjö av parametrar som kan gå fel... ;)

Om man förstår grunderna blir det bra mycket enklare, eftersom man då vet vad man gör :)

Bilagor

• print.jpg
    print.jpg
    27.4 KB · Visningar: 941
ANNONS
Götaplatsens Foto