Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Usm ????

Produkter
(logga in för att koppla)

DFSOF

Avslutat medlemskap
Såg att det finns ett objektiv Canon EF USM 1,8/28.

Varför finns det USM på en fast glugg - eller är jag helt ute och cyklar ???????

USM är motorn som används för autofokusen. De fasta objektiven från Canon har också autofokus (utom 24-, 35- och 90 TS-E).

OK - Jag fick ett hjärnsläpp !!!

Hur är det med autofokusen om man jämför ett objektiv
som har USM och ett som inte har USM

Jag har ett med utan USM, det får ibland för sig att finna autofokus, fokuserar fram och tillbaka.

tja , usm objektiven kan delas in i två varianter .
Med ringformad usm motor (vilken anses vara den riktiga varianten )
ja åsså följaktigen den andra enklare varianten .
hurvida usm objektiven är säkrare på att hitta focus törs jag igenteligen inyte svara på , snabbare SKA dom vara .
Fast jag har haft både usm varianten & den utan på 75-300 .
Faktum är att i det fallet så håller jag det utan både säkrare på focus & minst lika snabbt .
Fast det kan ju vara från objektiv till objektiv
. i allmenhet så är usm varianten bättre , helst dom dyrare .
Kolla gärna på jeppes objektivgenomgång under produkter /kameraöversikt här på fotosidan .

DFSOF skrev:
Hur är det med autofokusen om man jämför ett objektiv som har USM och ett som inte har USM

Jag har ett med utan USM, det får ibland för sig att finna autofokus, fokuserar fram och tillbaka.
Rimligtvis borde inte funktionen på autofokusen bero på typen av motor bara hastigheten. Hur effektiv autofokusen är beror dels på själva autofokusmodulen och dels hur mycket ljus och kontrast den har att laborera med (bland annat genom största bländare på objektivet) om det är passiva autofokussystem, vilket är vanligaste systemet i moderna AF-kameror.

Att den jagar fram och tillbaka beror på att den inte kunde hitta fokus åt ena hållet och då jagar åt andra hållet. Det är ganska vanligt när det är mörkt eller kontrastfattiga motiv. En kort beskrivning om detta finns på How Stuff Works.

Fast jagandet borde väl gå snabbare över, eller kanske till och med bli omärkbart i vissa fall, om motorn är snabb?

jimh skrev:
Fast jagandet borde väl gå snabbare över, eller kanske till och med bli omärkbart i vissa fall, om motorn är snabb?
Det är ett rimligt antagande även om jag inte tror det blir helt omärkbart egentligen. I de fall där den verkligen jagar har jag upplevt att den går till ena ändläget innan den vänder när kontrasten är väldigt dålig eller obefintlig. Eftersom den inte hittar någon förändring finns det ju inget alternativ än att jaga igenom allt. Man ser det snabbt om man försöker fokusera mot en helt kontrastfri yta som en blank enfärgad vägg till exempel. Det tar ändå lite tid att rotera genom hela fokusspannet trots att det på många AF-gluggar är ganska kort och det kan bli en kort fördröjning.

En stor fördel med att ha motorn inbyggd i objektivet, oavsett vilken typ av motor det är att den kan vara anpassad till den massa som måste flyttas inuti objektivet. Det är troligen en av anledningarna till att dessa objektiv är snabbare. Nu är det kanske lite fult att prata om ett annat märke i Canonforumet, men bara som kontrast. På tex Nikons AF-hus sitter motorn i huset och på de enklare husen som till exempel F80 och D70, som jag har, märker man att motorn inte är lika snabb som på en F5 som har betydligt kraftigare motor och orkar driva större gluggar snabbare.

En nackdel är också ofta att man inte bara kan greppa tag i fokusringen och fokusera om objektivet om autofokusen är inkopplad med en vanlig AF-glugg. Då finns risken att man drar sönder motorn i huset. Med AF-S objektiven däremot så är motorn i huset och på dessa brukar det inte vara några problem. Canon hade ju förmånen att kunna göra om ganska mycket när de bytte bajonettfattning. Nackdelen med att ha motorn i huset är att i teorin borde ett sådant objektiv bli dyrare då det måste innehålla mer saker än bara kraftöverföringsdrev. Jag vet att vissa tredjepartsobjektiv skiljer sig aningens i kostnad mellan de olika bajonettversionerna. Skulle tro att det är motorkostnaden som är prisskillnaden.

Det är också en skillnad mellan USM och icke-USM objektiv. Med ringformad USM-motor så har du alltid FTM (Full time manual) och kan fokusera manuellt. Så även med 50/1.4 trots sin micro-USM-motor. Men den har någon slags koppling som fixar det iaf, rätt häftigt med en liten koppling innuti faktiskt.

Så lagom häftigt när du ligger och kämpar med lamellbyte under objektivet, olja upp till armbågarna, svärandes över att hustrun slirar så förbannat på kopplingen.

Jag har en följande fråga !

Har sigma något objet med bildstabilisering ?
I så fall vad har det för beteckning ???

ANNONS
Götaplatsens Foto