Annons

Utlösa blixtar av olika typ med samma sändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuschatjevskij

Avslutat medlemskap
Hej, jag har ett problem jag behöver hjälp med att lösa!

Jag har ett to-go set(200+400), Elinchrom med en EL-skyport Eco som jag vill använda tillsammans med min 580EX ll!

Sändaren från elinchrom utlöser ej min 580EX ll.

Min tanke är dels att kunna använda 580EX ll till att belysa bakgrunder bla. men det viktigaste är att jag ska kunna stå i tex. ett vardagsrum med en eller två av mina studioblixtar och placera ut 580 i ett annat rum. Jag vill kunna röra mig fritt och vill med andra ord vara sladdlös!

Jag har läst att jag kan köpa någon typ av universalsändare som jag sätter på kameran och en mottagare med en liten sladd som jag trycker på hot shoen på blixten o in i blixten. Frågan är då om det blir 580EX ll som utlöser studioblixtarna eller om sändaren utlöser samtliga?
Blixtarna kommer kanske att stå långt ifrån varandra och med radiosändare är ju det inga problem men som sagt, vad utlöser vad? Utlöser den endast 580 så kanske avståndet till den andra blir ett problem!?

Jag behöver uppenbarligen läsa på men i det här fallet så måste jag lösa det snabbt!

Kort sagt, jag vill kunna trigga upp till tre blixtrar där två är elinchrome och en är Canons 580EX ll utan sladdar och där blixtarna kan komma att stå helt separat!

Vet någon om det finns en bra lösning till detta och hur gör jag/vad behöver jag?
 
Det finns tre sätt att angripa problemet.
  • Du kan använda en slavtändare för din EX-blixt, så kommer studioblixtarna att tända den när de löser ut.
  • Du kan ha en extra mottagare till din Skyport, för att lösa ut EX-blixten samtidigt som studioblixtarna
  • Om din kamera funkar för att lösa ut EX-blixten trådlöst utan TTL, kan du använda den funktionen tillsammans med din Skyport. Blixten måste vara inställd manuellt för att inte mäta ljuset, eftersom studioblixtarna annars brinner innan slutaren öppnas.
 
Senast ändrad:
Det finns tre sätt att angripa problemet.
  • Du kan använda en slavtändare för din EX-blixt, så kommer studioblixtarna att tända den när de löser ut.
  • Du kan ha en extra mottagare till din Skyport, för att lösa ut EX-blixten samtidigt som studioblixtarna
  • Om din kamera funkar för att lösa ut EX-blixten trådlöst utan TTL, kan du använda den funktionen tillsammans med din Skyport. Blixten måste vara inställd manuellt för att inte mäta ljuset, eftersom studioblixtarna annars brinner innan slutaren öppnas.

Oj, var det så enkelt som en extra mottagare!?

Tack för svaret, ska kika vidare, återkommer om jag kör fast igen:D
 
Det finns tre sätt att angripa problemet.
  • Du kan använda en slavtändare för din EX-blixt, så kommer studioblixtarna att tända den när de löser ut.
  • Du kan ha en extra mottagare till din Skyport, för att lösa ut EX-blixten samtidigt som studioblixtarna
  • Om din kamera funkar för att lösa ut EX-blixten trådlöst utan TTL, kan du använda den funktionen tillsammans med din Skyport. Blixten måste vara inställd manuellt för att inte mäta ljuset, eftersom studioblixtarna annars brinner innan slutaren öppnas.

Tror inte någon av dina lösningar funkar.
studiopaketet har inbyggda radiomottagare och den universella elinchrom sändare och mottagare är väl gjorda för den dyrare serien RX?

De andra två förslagen innebär att hon måste befinna sig i samma rum och fri sikt.
Hon ville ju röra sig fritt i rummen.

Jag löste det iaf, med att köpa blixttriggaren Cactus V5. Ovanpå denne kan man sätta en sändare eller blixt.

Finns att köpa på kaffebrus.com eller för halva priset inkl frakt på gadgetinfinity.com

/Stefan
 
Oj, var det så enkelt som en extra mottagare!?

Tack för svaret, ska kika vidare, återkommer om jag kör fast igen:D

En slavtändare är kanske billigare än en mottagare. Jag hittar inget i handboken till din EX-blixt som antyder att den skulle kunna fungera som slav utan att vara med i Canons eget trådlösa TTL-system.

Om den kan lösas ut manuellt utan förblixt, så kan den faktiskt tända studioblixtar utan Skyport också. Men om den står på TTL så kommer studioblixtarnas slavtändare att reagera på förblixten, som går innan slutaren har öppnats.
 
Tror inte någon av dina lösningar funkar.
studiopaketet har inbyggda radiomottagare och den universella elinchrom sändare och mottagare är väl gjorda för den dyrare serien RX?

De andra två förslagen innebär att hon måste befinna sig i samma rum och fri sikt.
Hon ville ju röra sig fritt i rummen.

Jag löste det iaf, med att köpa blixttriggaren Cactus V5. Ovanpå denne kan man sätta en sändare eller blixt.

Finns att köpa på kaffebrus.com eller för halva priset inkl frakt på gadgetinfinity.com

/Stefan

Cactus V5 verkar intressant, kikade lite på den. Funkar den alltså så att jag kan sätta den ovanpå kameran och sedan elinchrom sändaren ovanpå den eller klarar den att avfyra samtliga blixtar?

Om jag sätter den på 580, kan den då triggas av elinchrom sändaren?

Många frågor blir det!
 
Cactus V5 verkar intressant, kikade lite på den. Funkar den alltså så att jag kan sätta den ovanpå kameran och sedan elinchrom sändaren ovanpå den eller klarar den att avfyra samtliga blixtar?

Om jag sätter den på 580, kan den då triggas av elinchrom sändaren?

Många frågor blir det!

Nu har jat testat den.
Jag satte elinchrom sändaren bakofram på Cactus V5 som sitter på kamerans blixtsko. Bakofram pga en spärr som gör så att den inte glider för långt fram, konstig design sak....

Genom denna setup kan du altså välja att vilken blixtsändare som helst eller båsa två samtidigt. Dessutom möjlighet att låta Elinchromblixtarna triggas av blixtljuset från 580EXII.

Jag har alltså Cactus V5, 580EX II samt Elinchrom D-lite 2 go 4..
Köpte Cactus 4 st Cactus V5 för 900 kr inkl frakt och tull från Gadgetinfinity.com.

/Stefan
 
Nu har jat testat den.
Jag satte elinchrom sändaren bakofram på Cactus V5 som sitter på kamerans blixtsko. Bakofram pga en spärr som gör så att den inte glider för långt fram, konstig design sak....

Genom denna setup kan du altså välja att vilken blixtsändare som helst eller båsa två samtidigt. Dessutom möjlighet att låta Elinchromblixtarna triggas av blixtljuset från 580EXII.

Jag har alltså Cactus V5, 580EX II samt Elinchrom D-lite 2 go 4..
Köpte Cactus 4 st Cactus V5 för 900 kr inkl frakt och tull från Gadgetinfinity.com.

/Stefan

Men det verkar helt klart som det smidigaste alternativet! Tackar så jätte mycket för hjälpen!
Får ut och shoppa lite, men det var inte så farligt dyrt heller, hade faktiskt räknat med mer än så för en hållbar lösning!
 
Men det verkar helt klart som det smidigaste alternativet! Tackar så jätte mycket för hjälpen!
Får ut och shoppa lite, men det var inte så farligt dyrt heller, hade faktiskt räknat med mer än så för en hållbar lösning!

Gör så. VAr inte rädd för att betala med VISA kort till dom. De är seriösa och räkna med 2 veckors leveranstid trots att de skickar samma dag som de får beställning. Tror den tar tid med flyg och tullen.

Jag har 4 st för jag har en som sändare och de andra som mottagare för mina 3 andra Speedlites.
Vill du ha det snabbt så kostar ju 2 st 900 kr på kaffebrus.com

/Stefan
 
Jag vet inte om det kanske är försent men för att slippa enu en komponent från en annan tillverkare.
Så har du Elinchroms Skyport Radiosändare Universal Speed (mottagare)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL19347

Som jag tror skall fungera tillsammans med ECO modellen. (Bör nog undersökas innan)
Denna monteras med din 580EX II tillsammans med tillbehören. (Jag förmodar att den blixten har PC-synk ingång)

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6980

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL11126

Blir visserligen aningen dyrare än med cactus modellen men ett stabilare och pålitligare system.

Ett annat alternativ är att gå på Universal Speed Set:et

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL19357

Och byta ut din ECO. Där får du nog även med alla kablar du kan tänkas behöva.
 
ANNONS