Annons

Utrustning kina? Singapore?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjorn_L

Medlem
Hej!

Var in pa fotoaffaren i MBK i bangkok fast prislapparna dom hade dar var inte alls imponerande.
Kollade aven runt i Kuala lumpur med samma resultat.

Sa nu kanske jag ska styra kosan mot Singapore och/eller Kina och undrar om nagon vet stallen med ok priser pa utrustning. Vilket ar billigast?

Mkt tacksam for svar!

/Bjorn

Vad är imponerande? Generella prisnivån låg på ca 2/3 av mot Sverige när jag jagade runt i KL för ett par år sedan. Jag antar att du vet att det inte är någon större vits att bara "kolla prislapparna" då det på dem kan stå allt från 10 till 50 % högre pris än vad som sedan uppges när man frågar.

I KL fastnade jag för Syarikat Boeing i Sungei Wang och lilla YL-Camera Service i Pudu Plaza med mycket begagnat.

Singapore var något dyrare än KL men hade långt större utbud. Om du med "Kina" menar Hong Kong och Stanley Street så tror jag det kan vara bästa stället i Asien, men använd sökfunktionen och leta upp gamla trådar. Finns hur mycket som helst om detta.

/Svante

Om du kommer till Hong Kong, glöm inte kolla in wing shing i Mong kok. Sök efter det så kommer du hitta flera trådar här på fotosidan.

Skall själv dit om två veckor för att bl a köpa lite ny kamerautrustning.

Niklas

Köpte min D200 med 18-200 på MBK.. Samma pris som BH Photo. Tycker jag duger... Annars var jag på Xingguan camera i Shanghai igår.. 6 våningar med fotoprylar. Studioutrustning är BILLIGT!!
Ligger i korsningen Luban rd/Xietu rd.
Shop,shop! : )

Reste runt i höstas till bla Tokyo, Beijing, Shanghai, Hong Kong, Saigon och Bangkok.
Av alla ställen hade givetvis Tokyo störst och färskast utbud men priserna var nästan som hemma. Jag kollade marknaden i Hong Kong och rent generellt tyckte jag priserna låg på ca 20-30% billigare än hemma. Dock verkade det inte löna sig att köpa något under ca 10.000 kr för att du skulle tjäna något på det.

En annan sak att tänka på är garantin som i många fall gäller per världsdel (köper du i Asien måste du lämna in den i Asien om produkten skulle krångla).
Många märken kör med världsgaranti och säljarna kommer "garanterat" säga det till dig men kräv alltid att få läsa på medföljande garantisedel och ev kvitto vad som gäller.

Här kan du få en ungefärlig aning om priset i HK.

När jag var där för två år sedan varierade rabatten kontra svenska priser ganska mycket, från 25% till 50-55% på vissa grejer (Micro-nikkor 105/2,8D AF fanns för 3800kr i HK och >8000kr i Sverige). Vad jag såg var rabatten generellt mindre på Canon-prylar än på Nikon-dito.

Skulle nog undvika fastlands-kina när det gäller kameraköp. Det går att få rätt ok priser men det förekommer rätt mycket välgjorda kopior av det mesta (ingen garanti heller för det mesta).

Finns dock en bra fotomarknad i Beijing dock som kan vara värd ett besök. Ska se om jag har kvar adressen.

Av DSLR finns det (med största säkerhet) inge kopior. Priserna ligger under de svenska, va sägs om en Nikon D200 för 10200RMB ~9500svenska?
Jag köpte min Sony A100 för ett halvår sen med lins och minneskort för 6000RMB Fortfarande många tusenlappar under svenska priset.

Angående Beijing så akta dej för ZhongGuanCun.. Det är den största och mest kända elektronikmarknaden. De är dock ökända för att lura utlänningar och likaså kineser om de fattar att man är utan koll.

Det finns dock en riktigt bra marknad ute vif "WuKeSong" en tunnelbanestation strax väster om centrum. Bra priser inte lika mycket prutning, samt att de aldrig börjat med "fantasipriser" trots att jag är västerlänning. Det kanske ska tilläggas att det kan var aolika om man inte kan kinesiska. Försäljare speciellt av elektronik brukar vara ganska duktiga dock.

Det finns massa sidor man kan söka priser på men de är alla på kinesiska.

http://www.rayi.cn/viewCatalog.do?id=50
http://detail.zol.com.cn/digital_camera/index71359.shtml

Aja nu till adressen:
Tunnelbana: WuKeKong
BeiJingShi ShengYingQiCaiCheng (Beijing photoequipment city)

Karta:
http://www.cpanet.cn/sw/qcc/map/index.htm

Är det nån som ska till Beijing och behöver hjälp med fotoutrustning guidning eller vadsomhelsst så är det bara att slå en pling. Har bott här i snart ett och ett halvt år och kan iaf lit emer än ingenting om staden.
tel: 13693662403

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto