Annons

Utskifters vattentålighet

Produkter
(logga in för att koppla)

per75

Aktiv medlem
Jag planerar köpa en fotoskrivare. Troligtvis blir det en HP8750 eller en HP8450 då jag skulle vilja kunna skriva ut bra s/v. Har dock inte bestämt mig om jag skall ha A3 eller A4 skrivaren.

En av mina aspiranter fick följande utlåtande på cnet (HP8750)

The bad: Uses tricolor cartridges instead of individual ink tanks; prints are not water resistant; slow; big, even for a medium-format model.

Är det skillnad på utskifters vattentålighet mellan olika fotoskrivare som använder bläck?

Tack

/ Per

Jag känner inte till svaret för alla skrivare men din fråga inspirerade mig till ett praktiskt test.

Jag tog helt enkelt en utskrift från min epson r2400 pch spolade den under kranen en bra stund. Inga problem. När jag sedan gnuggade på den uppblötta utskriften hände inget heller.

Jag tror därför att vi kan konstatera att den skrivarens bläck tåler vatten bra. Som vanligt i skrivarsammanhang skall man väl se till helheten. Det är möjligt att resultatet hade blivit ett annat ´med ett annat papper än det Epson heavyweigth matte som jag utförde testet på.

HP skrivaren är bra (och relativt billig) men du bör vara medveten om att du måste använda HP:s eget papper för arkivbeständighet.

Mvh

Fredrik

Tack för svaret.

Jag sökte lite på nätet och upptäckte att tex HP marknadför vissa papper som mer motståndskraftiga mot vatten. Motståndskraften mot vatten är kankse mer papperberoende än bläckberoende.

Jag läste ditt inlägg (med länkar) angående s/v utskrifter vilket fick mig att snegla lite på R2400 men den ligger tyvärr lite väl högt i pris för mig. Antar att HP:skrivarna är det ända alternativet om man vill ha bra utskifter i s/v

mvh Per

per75 skrev:
Tack för svaret.

Jag sökte lite på nätet och upptäckte att tex HP marknadför vissa papper som mer motståndskraftiga mot vatten. Motståndskraften mot vatten är kankse mer papperberoende än bläckberoende.

Jag läste ditt inlägg (med länkar) angående s/v utskrifter vilket fick mig att snegla lite på R2400 men den ligger tyvärr lite väl högt i pris för mig. Antar att HP:skrivarna är det ända alternativet om man vill ha bra utskifter i s/v

mvh Per

När jag köpte skrivare för några månader sedan var det - precis som i ditt fall - kvaliteten på de svartvita utskrfterna som var avgörande. Jag valde mellan HP 8759 och Epson R 2400. Jag t´ror att kvaliteten på utskrifterna är hyfsat likvärdig. HP:n verkar ge riktigt fina sv/v utskrifter, men Epsonskrivarens större flexibilitet när det gäller pappersval var avgörande. Men jag håller med om att den är omotiverat dyr.

För att svara på din fråga; jag känner inte till någon annan A3-skrivare som ger bättre sv/v utskrifter än 8750 och R2400 (förutsatt att man inte tänker använda t.ex Imageprints RIP (www.colorbytesoftware.com). Då finns det fler skrivare att välja mellan.

/F

ANNONS
Götaplatsens Foto