Annons

Uv-filter för att skydda objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bahador

Medlem
Hej allihopa!

Jag har haft en d70s ett tag nu men alltid gått omkring med den utan något skydd för objektivet. Vad tycker ni om att skydda objektivet med ett filter? Så att man inte behöver oroa sig för repor och liknande? Vissa förespråkar detta men andra hävdar att det gör att bildkvalitén går ner, hur märkbart är det egentligen? Eller måste man ha en euperblick för att se skillnaderna?

Vad har ni för erfarenheter kring skyddandet av objektiven?

Objektivet jag har är ett

Nikkor af-s 18-70 1:3.5-4.5G ED

I orginalskyddet (locket) står det 67mm. Kan det vara den storleken som jag behöver för uv-filter?

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316067

Passar denna då till mitt objektiv?

Plåtar med en D200 men D100 tidigare. Har inte märkt att bildkvaliten blir lidande på korta brännvidder upp till 200mm. Vi längre telen 400 och uppåt har det dock en viss betydelse. Tycker det är en bra försäkring att skydda frontlinsen med ett filter. Den som är osäker kan göra en enkel test med och utan filter.

Ett UV-filter kan vara bra som skydd om du misstänker att det kommer att stänka smuts mm vid något speciellt fototillfälle.
Personligen använder jag UV-filter sparsamt, det ger nästan alltid upphov till problem i motljussituationer och en del här på fotosidan har också berättat om nedsatt skärpa.
Jag föredrar att alltid ha motljusskyddet på, det kan aldrig ge problem, men skyddar rätt bra mot kladdiga fingrar, stötar/slag och stänk.
Jag har t.o.m. fixat ett motljusskydd till min kompaktkamera Oly C7070W.

En intressant tanke som förts fram i en annan tråd hr på fs.se är distinktionen; Bära-i-handen kontra bära-i-remmen.

Enda gången jag dängt en kamera var när den hängde på axeln i remmen och jag skulle sätta mig på huk. Frontlinsen sprack, trots att det satt ett UV på. Hade jag burit den i handen, hade jag förmodligen lagt den på backen innan jag hukade mig ner.

Efter den betan är jag mycket försiktig med rem-och-släng och har ytterst sällan filter på annat än när filtret ska användas.

ANNONS
Götaplatsens Foto