Annons

UV- OCH skylight-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

D4nn3

Aktiv medlem
Jag har ett UV-filter men funderar på att köpa ett skylight-filter. Kan man använda båda samtidigt? Eller blir det bara helt fel?

Hur kombinationen UV- och skylightfilter påverkar färgåtergivningen, kan jag inte uttala mig om, men om det sitter för många filter på ett objektiv, är risken stor för vinjettering i hörnen. Ibland kan man ju behöva använda något annat filter också. Dessutom försämras skärpan av de extra lagren glas, och i vissa ljusförhållanden är risken större för reflexer i linserna.

UV och Skylight gör ju samma sak, med den skillnaden att Skylightfiltret är svagt rosafärgat, så ver finns ingen anledning att använda både och.

Jo jag vet, men det jag menade var att slippa skruva av UV-filtret om jag vill använda skylight.

Man ska använda så lite filter som möjligt, då varje glasyta försämrar skärpan.

Det går att slänga på många filter på varann, ja, men jag skulle skruva av uvfiltret eller ha på skylightfiltret jämt.

/Henri

Du fotar ju digitalt, så det finns ju ingen egentlig anledning att använda skylight. Dels är det enkelt att fixa i datorn, om man skulle vilja ha effekten, dels så försvinner den om man skulle använda automatisk vitbalans.
Annars skulle jag, precis som Henri, kört med Skylight hela tiden istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto