Annons

Vädertätat=dubbla normalzoomar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Hejsan!

Funderar på att uppgradera mig från K-x till K-5 och en av de sakerna jag suktar efter är såklart vädertätningen. Äger sen en tid tillbaka 16-45/4 och är relativt nöjd med den. Som jag förstått det ska den vara avsevärt bättre än 18-55 wr och eftersom det blir det enda ekonomiskt hållbara rimliga alternativet undrar jag om det är värt att ha två såpass lika objektiv? Känner mig skeptisk till det eftersom överlappet blir så stort men samtidigt vill jag åt både vädertätning och bra bildkvalité vid vidvinkel. Hur har ni det med era objektivuppsättningar?

Drömscenariot hade nog varit att byta ut 16-45 mot en fast vidvinkel men det håller nog inte riktigt ekonomiskt...
/Johan
 

leff44

Medlem
Hejsan!

Funderar på att uppgradera mig från K-x till K-5 och en av de sakerna jag suktar efter är såklart vädertätningen. Äger sen en tid tillbaka 16-45/4 och är relativt nöjd med den. Som jag förstått det ska den vara avsevärt bättre än 18-55 wr och eftersom det blir det enda ekonomiskt hållbara rimliga alternativet undrar jag om det är värt att ha två såpass lika objektiv? Känner mig skeptisk till det eftersom överlappet blir så stort men samtidigt vill jag åt både vädertätning och bra bildkvalité vid vidvinkel. Hur har ni det med era objektivuppsättningar?

Drömscenariot hade nog varit att byta ut 16-45 mot en fast vidvinkel men det håller nog inte riktigt ekonomiskt...
/Johan

Hej

Om jag vore dej så skulle jag köpa K-5IIs den är lite bättre och samma pris, och sedan zoom
objektiv så finns ju DA* 16-50 vädertätad men dyrare,
och sedan finns limited objektiven men dom
är inte wr men men hög kvalité jag har sådana objektiv mycket nöjd med dom

hälsningar Leif
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
Hej

Om jag vore dej så skulle jag köpa K-5IIs den är lite bättre och samma pris, och sedan zoom
objektiv så finns ju DA* 16-50 vädertätad men dyrare,
och sedan finns limited objektiven men dom
är inte wr men men hög kvalité jag har sådana objektiv mycket nöjd med dom

hälsningar Leif
Till att börja med undrar jag lite var du hittar en K-5 IIs för 4000-4500 begagnad med objektiv. Förstår att den är något bättre men har tyvärr inte möjlighet att lägga den prisskillnaden som ändå lär vara typ 1500.
Visst finns 16-50 men det ligger också långt utanför budget.
Att köpa bättre och dyrare är ju alltid en möjlighet men det funkar inte riktigt när man fortfarande pluggar på gymnasiet.
Sen har jag 35/2.8 Limited och ett Tokina AF 70-210/4.5 utöver det jag skrivit här men nämnde inte dom för att de helt enkelt inte har med frågan att göra.
 

retroflex

Aktiv medlem
K-30 borde du kunna hitta ännu billigare, finns ny för 3500:- för bara huset. Den är också vädertätad och bättre än K-5 på vissa saker men sämre på andra saker. Sök runt på pentaxforums.com för att hitta skillanderna.

Om du bara behöver vädertätning ibland kan du kanske nöja dig med 18-55 wr som komplement till din 16-45. Jag har själv SIgma 18-50 (inte wr) och Pentax 18-55wr och Pentaxen är ju inte så rolig i jämförelse, men helt ok utomhus i bra ljus / på stativ. Det är nog svårt att hitta ett bra billigt vädertätat objektiv. Det skulle väl vara ett beg 18-135 kanske, men frågan är om kvaliten är så mycket bättre än 18-55.
 

Johan Törnkvist

Aktiv medlem
K-30 borde du kunna hitta ännu billigare, finns ny för 3500:- för bara huset. Den är också vädertätad och bättre än K-5 på vissa saker men sämre på andra saker. Sök runt på pentaxforums.com för att hitta skillanderna.

Om du bara behöver vädertätning ibland kan du kanske nöja dig med 18-55 wr som komplement till din 16-45. Jag har själv SIgma 18-50 (inte wr) och Pentax 18-55wr och Pentaxen är ju inte så rolig i jämförelse, men helt ok utomhus i bra ljus / på stativ. Det är nog svårt att hitta ett bra billigt vädertätat objektiv. Det skulle väl vara ett beg 18-135 kanske, men frågan är om kvaliten är så mycket bättre än 18-55.
Hade för mig att K-30 inte var vädertätad men jag hade ju uppenbarligen fel. Den kan absolut vara intressant, gillar egentligen möjligheten att ha batterigrepp på K-5:an men det är i princip den enda skillnaden som spelar mig någon roll (eller ja, mic-ingång och mikroskopiskt bättre DR kan ju vara kul) så det är väl kanske värt dock. Verkar vara dåligt med vettigt prissatta begagnade K-30:eek:r men de är ju prisvärda nya också...får fundera på den.

I frågan om zoomar verkar det vara värt att ha dubbelt, åtminstone till jag skaffar en fast vidvinkel i en framtida utopi.
 
ANNONS