Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vädertätat hus men...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus Lindvall

Aktiv medlem
Hallå nikonister!
Ni som ligger inne med en d200 eller annat hus med vädertätning, hur gör ni med objektiv som INTE är vädertätade? Använder ni någon plastpåsevariant eller behandlar ni det som att det inte är vädertätat alls?
Jag har nämligen inte råd med ett vädertätat objektiv direkt men vill veta om det går att lösa någerlunda..

D200 + Tamron 17-50/2,8 + plastpåse + gummisnoddar = regntätt:) Jädrigt bökigt att zooma bara.

Bilagor

• väder.jpg
    väder.jpg
    99.4 KB · Visningar: 559
Hampus Lindvall skrev:
aah Precis vad jag ville se! känns härligt att se att det går att lösa, om än på ett primitivt sätt :)
Det är många som argumenterar för att man alltid ska välja god optik före ett bra kamerahus, men jag misstycker. Ett bra kamerahus är viktigare om man inte är jätteintresserad av maximal bildkvalitet. För mig är det viktigaste att jag trivs med kameran; att den ligger bra i handen, att jag kommer åt funktionerna lätt, och så vidare. Alltså valde jag ett hus som föll mig i smaken, och optiken fick bli den jag hade råd med. Jag är mycket nöjd med denna kombination:)

Förresten har jag haft imma på linserna inne i objektivet en gång, men det försvann (då låg den i en dyngsur ryggsäck utan skydd).
Jag tror inte du behöver oroa dig. Själva elektroniken i gluggen ska det nog mycket till innan den pajjar av väta.

Med skyddet på bilden har jag varit ute i 3 timmar i snöstorm utan problem. Även i en timmes hällregn; inga problem. Jag var lite orolig för kameran, men aldrig för gluggen, som var torr som snus under plastpåsen:)

Jo dethär med att det är objektivet det hänger på har man ju hört en del om.. men jag hade tänkt byta upp mig gällande huset då jag känner att det är det som begränsar mig med min nuvarande olympus e-500, dett huset är långsamt, har få fokuspunkter, mycket brus osv.. en del av det går att rätta till i efterhand men det är jobbigt i längden och som sagt begränsar det mina möjligheter, sport t.ex. är ganska kört. Sen är det ju det att man kan få ett bra objektiv billigt, men då är de inte vädertätade, jag satsar gärna på det så länge, tills jag har råd med de dyrare alternativen.. Nu är det inte Nikon jag ska köpa utan en Pentax K10D, mycket pågrund av priset och vad man får för slanten, men det är väl ändå här man hittar flest som har erfarenhet av vädertätat hus så det var därför jag skrev här :)

Tack för hjälpen iaf Martin, känns mer berättigat att köpa huset nu när man hör att andra löser det på samma sätt!

Makten skrev:
Det är många som argumenterar för att man alltid ska välja god optik före ett bra kamerahus, men jag misstycker. Ett bra kamerahus är viktigare om man inte är jätteintresserad av maximal bildkvalitet. För mig är det viktigaste att jag trivs med kameran; att den ligger bra i handen, att jag kommer åt funktionerna lätt, och så vidare. Alltså valde jag ett hus som föll mig i smaken, och optiken fick bli den jag hade råd med. Jag är mycket nöjd med denna kombination:)

lite väl OT kanske men jag kan inte uttrycka i ord hur mycket jag håller med.

Rätt ergonomi + kvalitetskänsla = Fotoglädje

ANNONS
Götaplatsens Foto