Annons

Välja papperskvalitet vid utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Detta må vara den mest okunniga fråga på länge, men jag bjuder på det! :)
Har åter - efter några år - skaffat en fotoskrivare, en Canon Pixma ip8750.
Förra gången jag skrev ut bilder kunde jag i processen ange vilken typ av fotopapper jag använde - matte, glossy etc.
Nu går jag bet på att hitta var jag gör den inställningen.
I dialogrutan för utskrift kan kan jag ange "foto" men inte mer. Se bifogad bild.
Kan någon hjälpa mig att minnas hur man gjorde?

Jag kör MacOS och Catalina, försöker skriva ut från PS 2020.Skärmavbild 2020-08-24 kl. 18.53.36.png
 

Andreas U

Aktiv medlem
På bilden ser det inte ut som du skriver ut genom Canons mjukvara som hör till skrivaren. Ladda ner rätt bara så finns det du efterfrågar där.
// Andreas
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Detta må vara den mest okunniga fråga på länge, men jag bjuder på det! :)
Har åter - efter några år - skaffat en fotoskrivare, en Canon Pixma ip8750.
Förra gången jag skrev ut bilder kunde jag i processen ange vilken typ av fotopapper jag använde - matte, glossy etc.
Nu går jag bet på att hitta var jag gör den inställningen.
I dialogrutan för utskrift kan kan jag ange "foto" men inte mer. Se bifogad bild.
Kan någon hjälpa mig att minnas hur man gjorde?

Jag kör MacOS och Catalina, försöker skriva ut från PS 2020.Visa bilaga 150896
Kan vara troligen att du har lagt till den som en Airprintskrivare när du aktivera den som skrivare i systeminställningarna.
Ta bort den genom merkera den och klicka på - tecknet.
Lägg sedan till den som ny skrivare där och setill att den inte hamnar som Airprint vilket kan stå som default utan klicka på den texten och då kan du få ett annat val som du väljer.
Då ska du få andra möjligheter såsom iccprofiler mm.
Detta må vara den mest okunniga fråga på länge, men jag bjuder på det! :)
Har åter - efter några år - skaffat en fotoskrivare, en Canon Pixma ip8750.
Förra gången jag skrev ut bilder kunde jag i processen ange vilken typ av fotopapper jag använde - matte, glossy etc.
Nu går jag bet på att hitta var jag gör den inställningen.
I dialogrutan för utskrift kan kan jag ange "foto" men inte mer. Se bifogad bild.
Kan någon hjälpa mig att minnas hur man gjorde?

Jag kör MacOS och Catalina, försöker skriva ut från PS 2020.Visa bilaga 150896
Kan vara troligen att du har lagt till den som en Airprintskrivare när du aktivera den som skrivare i systeminställningarna.
Ta bort den genom markera den ochsedan klicka på - tecknet.
Lägg sedan till den som ny skrivare där och se till att den inte hamnar som Airprint vilket kan stå som default utan klicka på den texten och då kan du få ett annat val som du väljer.
Då ska du få andra möjligheter såsom iccprofiler mm.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Tack för alla konstruktiva svar!

Vad betyder utropstecknet bredvid skrivarnamnet i dialogrutan?
Inget annat än att jag inte hade papper i skrivaren när jag tog skärmdumpen.

På bilden ser det inte ut som du skriver ut genom Canons mjukvara som hör till skrivaren. Ladda ner rätt bara så finns det du efterfrågar där.
// Andreas
Tack för råd. Jag har dock redan gjort det. På Canons supportsidan finns såväl rena drivrutiner, som paket med både drivrutiner och programvara. Båda nedladdade, installerade och testade. Utan önskvärt resultat...


Kan vara troligen att du har lagt till den som en Airprintskrivare när du aktivera den som skrivare i systeminställningarna.
Ta bort den genom merkera den och klicka på - tecknet.
Lägg sedan till den som ny skrivare där och setill att den inte hamnar som Airprint vilket kan stå som default utan klicka på den texten och då kan du få ett annat val som du väljer.
Då ska du få andra möjligheter såsom iccprofiler mm.
Hetaste tipset hittills! Tack!
Den är ansluten till datorn via WiFi och jag hade lite trubbel med att få nätverket att hitta den.
Skall genast testa detta när jag kommer hem! :)
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Kan vara troligen att du har lagt till den som en Airprintskrivare när du aktivera den som skrivare i systeminställningarna.
Ta bort den genom merkera den och klicka på - tecknet.
Lägg sedan till den som ny skrivare där och setill att den inte hamnar som Airprint vilket kan stå som default utan klicka på den texten och då kan du få ett annat val som du väljer.
Då ska du få andra möjligheter såsom iccprofiler mm.

Kan vara troligen att du har lagt till den som en Airprintskrivare när du aktivera den som skrivare i systeminställningarna.
Ta bort den genom markera den ochsedan klicka på - tecknet.
Lägg sedan till den som ny skrivare där och se till att den inte hamnar som Airprint vilket kan stå som default utan klicka på den texten och då kan du få ett annat val som du väljer.
Då ska du få andra möjligheter såsom iccprofiler mm.
Detta löste problemet! Tusen tack, Kent!
Nobelpris till dig!
 
ANNONS