Annons

Värdeförändring på gammal utrustning såsom t.ex. konica med dess skarpa objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Tycker mig se en prishöjning istället för tvärtom på gamla konica kameror och objektiv. Har själv 2 st konica T4 med 6 olika originalobjektiv och undrar om man ska sälja eller behålla. Svårt att släppa dom också när motsvarande skärpa för något annat märke skulle kosta många tusenlappar =(

Ska du köpa nytt får du tveklöst betala till väldigt mycket för en likvärdig utrusting.

När priserna nått botten och utbudet mattats av kan en viss prisökning komma.

Är du nöjd med prylarna finns väl ingen anledning att sälja.

Vill du köra digital kanske du inte köper alla fins dyra fasta gluggar utan bara köper nån bekväm semesterzoom. Då är det ju trevligt att ta fram de gamla godingarna och stoppa in finkornig film när man känner att man vill vara ambitiös (och nostalgisk)

Jag har behållt de många av mina Canon FD-prylar så att jag har en liten nätt utrustning kvar för att ha vid undervisning eller när andan faller på. De dyraste proffsgluggarna har jag sålt och behållt de minsta och smidigaste som 28/2,8 och 50/1,4. Ska jag plåta med de gamla prylarna gör jag inte det med samma ambitionsnivå och behöver därför inte tunga 200/2,8, 24/2,0 eller 85/1,8 mm.

Så att sälja ett hus och några gluggar, om du nu hittar en köpare.

Har du bra ekonomi tycker du nog knappast att det är lönt besväret att hålla på att sälja.

prisutvecklingen på sådana gamla utrustningar är väldigt olika och svänger också. Man kan i alla fall konstatera att prisfallet hos Nikon är som fritt fall utan fallskärm, medan gamla Canon FD har gått upp rätt mycket i sista tiden, inte på standart-gluggar, men vill amn ha lite ovanliga saker är det inte så lätt i dag. Olympus har blivit kult. Jag säljer ibland dubletter av min samling, och då är det alltid Olympus som går direkt. Har man bara sin utrustning och är ingen galen samlare som jag, då borde man egentligen inte sälja utan behålla sina trotjänare som pålitliga verktyg med högre kvalitet än dom flesta nya grejor.
Tyska "Foto" har testat gamla objektiv mot nya, t.ex. Nikkor 50/1,4 manuell mot autofokus, likaså 85/2,0 mot AF85/1,8 osv.
av 5 sådana kombinationer var det en gång seger med viss marginal för autofokus, en gång oavgjord och tre gånger deklasserade dom gamla gluggar dom nya. Det finns alltså anledning för att behålla sina gamla grejor.

ANNONS
Götaplatsens Foto