Annons

Vågar man plocka isär ett krånglande objektiv själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Olyckan var framme!
Tyvärr lyckades tjejen att ha ner mitt objektiv i golvet när hon skulle sätta på sig jackan! (Ja, jag hade placerat det lite klantigt, men men).

Det är ett Canon EF 100-300mm 1:5,6 som är typ 10-15 år gammalt! Dock nästan oanvänt!

Grejen är att efter smällen så är autofokuseringen väldigt långsam (känns som om den går trögt!) och den manuella fokusen (ring man flyttar) går trögt och "rappar" över ibland.

Det jag tror hänt är alltså att nånting "bara" hoppat loss eller sitter snett.

Nu är alltså frågan, vågar man börja plocka isär det själv? (Ja, jag är relativt händig, är Service Tekniker på Vitvaror till Yrket)
Är det värt att laga tror ni?
Vad brukar fotofirmorna ta för bara ett kostnadsförslag?

/Jocce

Jag har läst att man ALDRIG ska plocka isär ett objektiv själv. Dessutom vill en reparatör inte meka med det sen.

Jag skruvade själv bort bajonett ringen och lite annat som trilla ur, bl.a. en liten kula som hamna på golvet. Iallafall fick jag dit allt sen som det skulle vara fast den ville inte visa rätt bländartal på lägsta bländare sedan, hmm.

Hercules skrev:
Jag har läst att man ALDRIG ska plocka isär ett objektiv själv. Dessutom vill en reparatör inte meka med det sen.
Jag har pillat isär några objektiv själv och fått ihop dem lika lätt sedan. Helmanuella har varit en enkel match, AF lite knepigare. Det är ju alltid en chansning som man får överväga om man har råd att misslyckas med innan man pillar.

Men sen tror jag inte att någon reparatör nobbar ett jobb efter om man skulle misslyckas heller, men de tar de ju betalt. Efter 10-15 år handlar det ju inte om någon garanti iaf.

Vill du ha kostnadsförslag på reparation så ring runt först och fråga vad förslagen kostar på olika ställen.

lotelo skrev:
Vill du ha kostnadsförslag på reparation så ring runt först och fråga vad förslagen kostar på olika ställen.

Proflex erbjuder gratis kostnadsförslag för privatpersoner.
Dock är det tveksamt om det lönar sig att reparera, det mesta brukar bli ganska dyrt vad gäller kamerareparationer.

mvh
Patrik

http://www.proflex.nu

Hej , skruva på !
Ett sådant objektiv får du loss för en femhundring begat på tradera .
Låter nästan som det fått en bula någonstanns . det objektivet har roterande frontlins om jag inte tar fel . kolla så att du inte har någon defekt där framme som tar emot .
Tvivlar på att det är något indvänigt , hadde det varit zoomen som gått trögt så hadde jag nästan kunna säga vad felet låg på rak arm .
Men som sagt , knappast lönt att lämna in , om du inte är väldans nöjd med det förståss !

skägga skrev:
Hej , skruva på !
Ett sådant objektiv får du loss för en femhundring begat på tradera .
Låter nästan som det fått en bula någonstanns . det objektivet har roterande frontlins om jag inte tar fel . kolla så att du inte har någon defekt där framme som tar emot .
Tvivlar på att det är något indvänigt , hadde det varit zoomen som gått trögt så hadde jag nästan kunna säga vad felet låg på rak arm .
Men som sagt , knappast lönt att lämna in , om du inte är väldans nöjd med det förståss !

Men hur pass avancerat e det när man väl får isär det? Känns ändå dumt att plocka isär om man inte får ihop det.

Jo, det har roterande frontlins för fokuseringen.
Dock är det skjutzoom.

Nån som vet vart man kan få tag på en sprängskiss eller liknande över objektiv, så man vet ungefär hur det ser ut?

/Jocce

Funkar objektivet tillräckligt bra nu så att det går att använda skulle jag rekommendera att inte röra det. Men om alternativet är att slänga det, så är det klart du skall testa. Se till att lägga delarna du plockar bort i ordning, och ha gärna en digitalkara till hands så att du kan ta bilder på hur prylara satt innan du tog isär dem. Har skruvat en del i gamla manuella mellanformatsobjektiv utan problem, men skulle tro att ditt objektiv är betydligt pilligare. Sedan verkar ju ditt problem vara ganska svårfixa....låter som om nåot blivit buckligt eller böjt...så även om du hittar felet lär det inte bli lätt att åtgärda. Att göra ett byckligt rör perfekt runt igen är inte enkelt, inte heller att få en krökt axel att bli spikrak. Också till huvudanledningen til att jag varit tvungen att skruva i mina objektiv, någon hemmeck hade försökt olja dem.....varpå oljan hamnade i bländarlamellerna... Försök INTE lösa problemet med olja. I så fall är det nog bättre med silikon eller teflon spray.....men se upp så att du inte får något på linserna. Lycka till.

Senast ändrad:
gameburg skrev:
Proflex erbjuder gratis kostnadsförslag för privatpersoner.
Dock är det tveksamt om det lönar sig att reparera, det mesta brukar bli ganska dyrt vad gäller kamerareparationer.

mvh
Patrik

http://www.proflex.nu

Okej, skall se med dem imorron tror jag!

Nån som vet att det kanske är så att de är dyrare i övrigt på reparationer eller ligger de som alla andra? (Tänkte att de måste juh ta igen att de är gratis på kostnadsförslaget på nått sätt)

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto