Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är lämpligt att ta för resor som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ibland behöver man åka ut på resor ibland kort inom en stad och ibland längre. Vad är lämpligt att ta betalt till kund.
Om vi gör det lite enkelt och utgår från Stockholm. Säg att du har en studio på söder och måste åka in till stureplan. Sträcka 5km

Egen Bil
Man brukar väl räkna 50 kr mil för bil. Parkering kan kosta allt mellan 100 till 500kr
Restid 40 min plus hitta parkering kan ta 20min med otur

Taxi
Kostnad 400kr t/r
restid t/r ca 30 - 40min totalt i rusning.


Kommunalt
Tid + kostnad
Restid 50 min.



Vad tycker ni är rimligt att ta för en sådan resa. 500 är ju i princip bara kostnaderna för resan.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag vet inte om du skall debitera kunden för resan, men när du gör din egen lönsamhetskalkyl för uppdraget (då menar jag fast kostnadsuppdrag) då är det rimligt att räkna din egen tidskostnad för denna timme som 500:-. Om de skall betala extra för bil/taxi beror ju om du tar med dig så mycket utrustning så att resa kollektivt är inte aktuellt.
Jag antar att din etableringskostnad är högre, om du skall ställa upp blixtar, belysning, arrangemang, bakgrund, etc. Kanske slå allting ihop till en "etableringskostnad". Många hantverkare gör så.
 
ANNONS