Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är viktiga egenskaper för ett gimbal-huvud?

Produkter
(logga in för att koppla)

ravi

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett gimbalhuvud till stativet och vill gärna höra lite åsikter om hur man ska tänka när man väljer i det stora sortiment som finns. Jag tänker använda det med ett 300:4 och ett 200:2.

Grovt skulle jag dela upp gimbalhuvudena i två grupper:
1.Huvuden där man monterar objektivet på en "gunga"
2.Huvuden där man monterar objektivet direkt på armen. (t.ex sidekick)

Finns det några viktiga skillnader i funktion mellan dessa två typer av gimbalhuvuden?
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
Balansen är ju själva finessen och den får du i båda.

Enligt min erfarenhet så är sidekick ok upp till 300 f/2,8. Större/tyngre saker trivs allra bäst på en riktig "gunga"..
Men visst har man sett 500 f/4-telen på sidekick också.

Har man lite lättare telen som 300 f/2,8 (som trots allt är ett lätt tele jämfört med de stora) så tycker jag att vikten på huvudet är en bra sak att spara in på, när man ändå inte behöver den extra stabiliteten som gungan innebär.

Vad gäller vikt så tycker jag dock att stativets egenvikt är viktig, till skillnad mot vad manga tycks tro! Huvudets konstruktion spelar noll roll om inte allt star stadigt..

Eftersom jag själv vill använda stativet till samtliga objektiv så har jag valt vanlig (men stadig) kulled i stället. De två du nämner är det uteslutet att montera kamerahuset i tyvärr.

Lycka till!
/Niclas
 

Besse

Aktiv medlem
Satsa på ett bra stativ med en mycket bra kulled som är försedd med fäste för arca swiss kompatibla plattor och köp en sidekick så klarar du dig fint med dina gluggar.
Själv använder jag ett Manfrotto kolfiberstativ med Markins största kulled med arca fäste samt vid behov ett Benro sidekick. På detta hänger jag ett 300/2,8 med olika konvertrar och det har aldrig varit något annat än positivt.
Fördelen med en sidekick är att du alltid har med dig ett för vanlig fotografering dugligt stativ, samt att packningen blir lätt.
Lycka till Bosse
 
ANNONS