Annons

Vad för bearbetningsprocess/drivrutiner för inläsning från Canon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Köpte en begagnad D60 igår och sitter med tjock manual i handen, men saknar CD med drivrutiner. Nu finns ju allt lätt att ladda ned från Canons hemsida, men VAD ska man ladda ned?

Läser bilderna direkt från kameran via USB:n. Använder Photoshop CS.

Hur ser er process ut för inläsning och arkivering osv?

Jag har fotat med en halvmanuell kamera tidigare och lärt mig vad som ger en bra bild eller ej. Tar alltså tid på mig innan jag trycker av och tar därmed inte så många bilder. Tror jag kan stå ut med väntetiden.

Mitt första tips till dig: skaffa en kortläsare som stöder USB2. Det ger två stora fördelar:
1. Det går sååå mycket snabbare att kopiera bilderna från kort till dator
2. Du kan använda kamerans batteri till att fotografera istället :eek:)

Bortsett från det: mitt arbetsflöde i korthet (jag fotograferar nästan uteslutande i RAW):
1. Kopierar bilderna från kort/kamera till en mapp i min dator. Jag använder ingen speciell mjukvara till det utan kopierar helt enkelt bilderna med en filhanterare (t ex Windows Explorer om du kör Windows)

2. Startar EOS Viewer Utility (kan laddas hem här), kollar snabbt igenom bilder, kastar det som skall kastas, justerar ev. vitbalans och exponering.

3. Konverterar bilderna till 16-bit TIF.

4. Öppnar TIF-filerna i Photoshop, justerar Levels (Nivåer på svenska, tror jag) och sparar bilden i JPG, högsta kvalitet. (OBS! Jag lägger INTE på någon skärpning här; det gör jag när bilden skall ut på web eller kopieras till papper)

RAW filerna (d v s *.CRW och *.THM) bränner jag ut på CD (skall gå igenom och göra dubbletter, "just in case..."), även JPG-filerna bränns ut på CD.

Jag har provat Photoshop CS lite, men lyckades inte hitta något smidigt sätt att arbeta med flera bilder samtidigt. Det kändes som man fick ta en bild åt gången, och det gillade inte jag... Om man inte ska hantera så många bilder funkar den dock bra.

Så, vad du behöver tanka hem beror på ditt operativsystem. Kör du Windows XP behöver du inte tanka hem något; det är bara att ansluta kameran (fram tills dess att du skaffat en kortläsare), kopiera bilderna och öppna dem i Photoshop.

Suveränt Fredrik :) Jo, jag kör XP och jag får väl ta mig en funderare om kortläsare eller ej. Blir intressant att se hur sakta det går utan sådan.

Tack för svaren!

david_hakansson skrev:
Suveränt Fredrik :) Jo, jag kör XP och jag får väl ta mig en funderare om kortläsare eller ej. Blir intressant att se hur sakta det går utan sådan.
USB2 är ca 40 gånger snabbare än USB1 (som sitter i kameran). Åtminstone i teorin. Hur mycket snabbare det blir i praktiken vet jag inte exakt, men det är en stor skillnad. Kortläsare är i regel så billiga att det inte är mycket att tveka på. Men var noga med att den har USB2-stöd om du köper en...

Ingen orsak :eek:)

ANNONS
Götaplatsens Foto