Annons

Vad göra? AF har slutat fungera

Produkter
(logga in för att koppla)

monster2

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med att komma på hur jag skall göra. Jag var på resa i öknen förra veckan och
fick problem med min 300D. Den började att ta halva bilder!!! Bilden var helt oexponerad (mörk) på den nedre delen av bilden i bildvisningen bak på kameran. När jag satte mig ned och titta på kameran och titta in den med "sensorrengörings programmet" så såg jag att spegeln fälldes upp men inte ramen bakom som jag gissar också skall röra sig vid bildtagning då den täcker halva bildsensorn. Jag hade inget val så jag tog försiktigt och bara petade till den med nageln. Ramen for upp i sitt läge bakom spegeln men nu funkar inte AF i stället. Jag kan nu ta bilder men måste fokusera manuellt och i en 300D är det svårt. Jag har exponerat ca 30 000 bilder så kameran är sliten, men har ni något tips.

mvh mats

Senast ändrad:
det låter som om slutaren är lite trött och behöver bytas...om du är mycket händig så har du sprängskiff här: http://www.photodroid.se/canon

och så kan du ringa MK elektronik i Mölndal för at få pris på delen.

är du inte mycket händig bör du nog ringa en canon verkstad för att fixa problemet.. mellan 3 och 4 tusen kostar det nog...

//J

ANNONS
Götaplatsens Foto