Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vad göra med lång reparationstid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rohed

Avslutat medlemskap
Jag lämnade in mitt 70-200/4L på reparation den 22/8-07 och svarade på kostnadsförslaget 2 veckor senare. De har fortfarande inte lyckats laga objektivet och det är ju nästan 1,5 månad sen de började med själva reparationen. Hur lång tid får det ta? Har jag några rättigheter jag kan använda mig av? Jag behöver objektivet i slutet av november och är orolig för att det inte kommer att vara klart då. Jag ska ut och resa. På ett annat forum sa en användare att jag ska kräva ett nytt objektiv. Kan jag det?
Det finns ingen garanti kvar på objektivet som är drygt 3 år.

Vet inte hur det är vid kostnads reprationer, men under garanti tiden så kan man göra en reklamation om reprationstiden tar mer än 3 veckor. (Åtminstånde med mobiltelefoner, dvd-spelare etc)

Är inte 100% säker på vad som gäller kameror, men tycker det skulle vara konstigt om inte samma regler gäller där.

Hur som haver, oskäligt lång reprationstid (+3 veckor), borde kunna ge dig någon form av kompensation.

Jag får väl ta och tjata om min bilverkstadsanalogi igen.

När man lämnar in sin bil på en bilverkstad så får man i allmänhet tillbaka den samma dag (eller dagen efter). Det hör till sällsyntheterna att det tar längre tid. Att det är så beror på att bilverkstäder klarar av att planera sin tid. De tar inte in en bil för reparation eller service innan de har fått hem reservdelar och har avsatt tid för en mekaniker att arbeta med bilen.

Kameraverkstäder borde klara av att göra samma sak. Om de som behöver få sina kameror reparerade kräver det i förväg så måste verkstäderna skärpa sig. Ibland händer det ju att en kamera eller ett objektiv går att använda med reducerad funktionalitet trots att det är lite trasigt, och då vill man ju inte vara av med grejerna längre än absolut nödvändigt.

Efter att ha stått i telefonkö 15-20 min så bestämmer jag mig för att kolla upp direktnummret till verkstaden hemma i mailen.

Dåligt InfoCare!

När det gäller InfoCare, så är det enda som hjälper att ringa direkt till den tekniker som handhar ditt ärende. Att ringa varje dag morgon middag och kväll och tjata, tjata, tjata.

Att ringa till kundservicen har ingen som helst effekt. Dom stackars tjejerna och killarna sitter bara som ett filter mellan dig och verkstaden, den enda upgift de har är fördröja och köpa verkstaden tid. "På måndag borde det ha hänt något", "Jag skickar ett mail till teknikern, ring nästa vecka om du inte har fått svar", "Dom är på semster", Dom har gått för dagen", Dom är på lunch"... osv osv osv.

Eftersom InfoCare är den enda auktoriserade proffs-verkstaden i stockholm så får de in massor av ärenden från CPS kunder som de måste prioritera framför icke CPS kunder. Det erkänner dom till och med om man frågar.

Det du också kan göra är att ta kontakt med Canon, det finns en annan tråd om InfoCare där det finns ett numemr/namn till lämplig person på Canon. Ring/maila dit och jobba den vägen också.

Ge inte upp!! InfoCare är ett dåligt företag som inte bryr sig om sina kunder det minsta! Tyvärr så har Canon bestämt sig för att dom är dom som gör auktoriserad service å canons pylar.

Det du också kan göra är att hämta ut objektivet och lämna in det på Powermill i Upplandsväsby.

/M

För at komma direkt till verkstaden så behöver du teknikerns direktnummer. Om du inte har det så kan du skriva vilken tekniker du har här så skall jag kolla om det är samma som jag hade, så kan du få det numret jag har av mig.

/M

ANNONS
Götaplatsens Foto