Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

VAd har gått fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

BBO

Medlem
Hej bifogar ett 300% förstorat utsnitt. Det är taget från en i övrigt helt obearbetad RAW-fil från en EOS 400D. Objektiv Canon 70-300 DO IS. Kan någon berätta för mig vad som gått snett? Färgfelen och artefakterna är fullt synliga på en A4-utskrift direkt från råfilen. bl,7,1 och 1/250 på en flygande svan. Har flera bilder från samma tillfälle med samma problem, med olika bländare och exponeringstid. Bilder på stillastående motiv uppvisar inte samma kantskärpeproblem, så min fundering är om detta kan vara en effekt av bildstabilisering och panorering?

Bilagor

• tysslingen (6)-edit-2.jpg
    tysslingen (6)-edit-2.jpg
    55 KB · Visningar: 437
Mycket märkligt.

Borde ju gå ganska lätt att se om det är IS:en som är orsaken, genom att stänga av den.

Blir effekten lika stor, oavsett tid?

Det där ser lite för exakt ut för att vara något analogt ( is:en ).

Jag gissar mer på att det hänt något i RAW konverteringen alt att det faktiskt blivit fel när kameran packat ner filen på kortet.

Kan du konvertera den igen i ett annat program?

Jo, jag ska pröva utan IS - på fältet och med kamerans monitor var det inte synbart, tyvärr, så jag ska försöka hinna med detta under veckan. Och såvitt jag kan se är effekten lika i alla bilder, men jag hade inte heller så stor variation på slutartid eller bländare. Som snabbast var jag uppe på 1/500 med bl. 5,6, och som minst 1/200 med bl. 11 och ISO 200. Och där ser alla lika ut för ögat.

Mazy skrev:

Jag gissar mer på att det hänt något i RAW konverteringen alt att det faktiskt blivit fel när kameran packat ner filen på kortet.

Nja, i så fall handlar det om lagringen på kortet, för den ser likadan ut i RAW - jag har kollat den i Adobe Lightroom, Camera RAW och i Canons eget DPP.
Men varför blir inte de stillastående motiven så? I ofs så tog jag ofta serier på flygbilderna?

Mazy skrev:

Du har rätt i princip - laddade ner ett program via nätet och återställde filerna på minneskortet (som jag hade raderat) kopierade över filerna en gång till från minneskortet till datorn och då försvann felet - i alla fall i denna filen - så något måste ha hänt i överföringen av råfiler från kameran till datorn. Tack för hjälp och tips... där hade jag aldrig sökt felet annars!

ANNONS
Götaplatsens Foto