Annons

Vad heter det?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Har ett litet bekymmer.. När jag monterar kameran på stativet jag köpt så spolar den (kameran) tillbaka filmen.. *grr* Jag vet att det beror på att "skruven" från kulleden på nått vis kommer för långt in och påverkar på nått vis.. iaf så de förklarade för mig i butiken.. nu har jag lyckats igen... blir ju lite jobbigt att gå till butiken varenda gång och få filmen (oexponerad) utdragen igen..
Det finns ju ett verktyg, men vad heter det?? Vad kostar det ungefär??

/KlantMalin som dessutom har afasi...

Filmutdragare kanske? Scandinavian Photo har en för knappt 200.

Men det var en underlig egenskap på kameran, skall det verkligen vara så?

Du behöver en filmutdragare (http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=53050), kostar cirka 200 SEK. Sedan sätter du i filmen igen i kameran och ställer in manuell exponering med kamerans snabbaste slutartid och objektivets minstabländaröppning + objektivlocket på. Sedan är det bara att dubbelexponera det antalet bilder som du tidigare hadde tagit (+ ev någon extra för säkerhetsskul).

Detta brukar jag göra när jag vill byta en delvis exponerad film.

-- Nicke

Tack... ibland är det enkla ord.. =)

Jag vet inte.. ska nog gå in där jag köpte den och fråga lite... verkar vara känsligt på mm och det kan ju bli lite jobbigt i längden...

Han på Lunds foto verkade iaf känna igen problemet.. ? Inte vet jag.. det enda jag vet är att det är såååå irriterande...

Har nu monterat den flera ggr och prvat dra åt olika hårt.. Ibland surrar den och spolar tillbaka (utan film dock), ibland går det bra..

Hur ser fästet på din kulled ut? Jag har också en Manfrotto, 168 står det på kulleden. På den finns det en "krans" runt skruven (lite svårt att förklara). Tanken är att man skruvar i skruven löst och sedan drar åt med kransen, på så vis riskerar man inte dra in skruven för lång in i kamerafästet.

Det löser ju inte problemet i kameran men man kommer ju runt det i alla fall.

En enklare anordning som är bättre i vissa fall.

Klipp en remsa av en bit fotopapper, längst ut sätter du en kludd självhäfatnde tejp. Sen är det bara att stoppa in den i rullen och snurra lite på spolen.

Används ibland när våra kunders filmer är vikta eller får hårt rullade för att komma ut.

migchelsen skrev:
Hur ser fästet på din kulled ut?

Jag har precis samma led... manfrotto 168. Jag gör precis som du säger.. skruven löst och sedan kransen. Lika varje gång. Ibland går det bra ibland inte alls.

Ska gå in på Kodak där jag köpte kameran i morgon och prata med dem också. Känns inte som det ska vara såhär känsligt??

Har en killkompis som har exakt likadan kamera. Ska prova med hans någondag och se om den beter sig lika.

//Malin

Minoltas support.

Jag ringde och snackade med Minoltas Support. Det är tydligen sådär känsligt. Det han kunde råda mig till var att skaffa en kortare skruv till snabbplattan.

Nån som vet vart man får tag i det??? Men det var ett problem de kände till iaf..

Lite synd att behöva placera något mellan den gummiklädda plattan och kameran bara.

Jag antar att den inte returspolar när den är avstängd. Kan du inte dra i skruven tills det tar emot, med kameran avstängd, sedan skruva ur den ett varv och sen dra åt kransen samtidigt som du håller fast skruven, så inte den åker med? Det har du förmodligen redan provat ...

Annars kanske du kan placera brickor mellan skruven och kransen som begränsar längden.

En fråga:

Har dom placerat återspolningsknappen i hålet för stativgängan eller blir det bara så ändå ?

Isåfall undrar man ju hur Minoltafolket resonerar och konstruerar.

Men en bricka lika stor som stativskruvsfoten och gjord i ett lagom mjukt/hårt material borde kunna fungera.

Torbjörn: Den returspolar fast kameran är avstängd. =(

Fredrik: Återspolningsknappen sitter på baksidan, inte i hålet för stativgängan. Enligt minolta blir det nån form av tryck på påverkar elektroniken.

Jag har skruvat dit den flera gånger idag, utan problem. Det kan kanske vara så att det är en fråga om teknik. Att jag måste lära mig den rätta.. =)

Att lägga nått mellan kameran och plattan är nog ännu sämre. Då kommer trycket att fördelas på en mindre yta.. Iaf i teorin.
Ska in i butiken där jag köpte stativet och be dem hjälpa mig dra ut filmen igen. Ska höra med dem om det finns kortare skruvar.
Annars får jag väl vara väldigt försiktig och se till att ha en jäkla massa film... ;)

Tack för alla svar!

Av en bild på Minoltas hemsida att döma så ligger det en knapp för "Manual rewind" längst ner på baksidan, ganska nära mitten. Det kan ju tänkas att när man spänner fast den på ett stativ så kan trycket få knappen att slå till. Ingen vidare konstruktion i så fall.

Det skulle kunna innebära att det inte spelar någon roll egentligen hur djupt man drar in skruven utan snarast hur hårt man spänner fast kameran.

Plattan till den här kulleden är ganska stor, och sex-kantig, så en bricka av något slag som är mindre än plattan kanske vore något. Eller prova ett läge där en rak sida på plattan ligger parallellt med högra kortsidan på kameran. Dvs så lång avstånd från plattan till den här rewind-knappen.

Sedan kan man ju fråga Minolta om de avser att fixa till den här missen på din kamera. Har du kvar garanti på den skulle jag lämna in den.

Pinsamt för minolta, ännu mer pinsamt att dom inte självmant tar på sig att byta ut kameran åt dig!
Kämpa och slåss för att få en ny kamera!

Om det verkligen är så, att det är "elektroniken" som påverkas av trycket (på vilket sätt den nu kan göra det) då undrar jag ändå varför en kortare skruv skulle hjälpa. Åker den in i kameran och kortsluter något?!

På alla kameror jag har sett så sitter gängan i ett slutet stycke metall. Dvs du kan bara dra in gängen så djup som den här metallbiten är, sedan är det stopp. Har Minolta limmat fast en öppen mutter i botten på kameran, eller vad?

Senast ändrad:
Jo gängen är ett stycke sluten metall här med... finns en botten...

Så ni tror att det är fel på kameran...hmm.. vad ska man säga till dom då? Jag har ju ringt en gång och de säger att det kan bli sådär..?

Hjälp?

Har ringt igen.. De föreslår att man lägger en bricka under för att göra skruven "kortare". Enligt minolta är det mkt elektronik i botten på kameran som påverkas på nått vis.

Jag sa att det kändes lite kymigt eftersom kameran är knappt 2 månader gammal. Det förstod de.. ska prova med en bricka..hjälper inte det ska jag skicka in den så ska de kolla på den.

Avvaktar lite och provar... har ju garanti kvar 10 månader till.....

/M

Fel? Ja, något fel är det, antingen på ditt exemplar eller på Minoltas konstruktion. "det kan bli så här" ... inget vidare svar, eller hur?

Vad gäller den här brickan så kan man man skruva bort skruven från plattan (prova att dra i den samtidigt som skruvar). Sedan kan du ju "forkorta" skruven genom att lägga brickorna mellan skruven/kransen och plattan. Vet inte om det blir bättre men då vilar kameran åtminstone på hela plattan och så slipper du hålla reda på brickorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto