Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad jag lärde mig från min första fotosafari

Produkter
(logga in för att koppla)

jphotog

Aktiv medlem
Vi gjorde en roadtrip genom Kenya över jul och nyår. Lite gott och blandat. Stadsliv, fina restauranger, vandra i bergen, softa på fantastiska sandstränder, men det var safariupplevelserna som var mest spännande. Den mest storslagna safarin var Masai Mara, men Nakuru var också väl värt.

_DSC1197-Edit.jpg

Jag har besökt 46 länder, men aldrig varit mycket i Afrika. Några gånger i Egypten för business, men jag har aldrig riktigt upplevt den här kontinenten. Jag blev förvånad av hur mycket jag kom att tycka om Kenya. Fantastiska, stolta och vackra människor. Varierande och vackert landskap. Perfekt att utforska i en hyrd gammal Land Cruiser.

Jag har nästan ingen erfarenhet av att fotografera djur i naturen. Jag har fotograferat porträtt, landskap och arkitektur, lite street. Långsam fotografering med manuella inställningar. Jag lärde mig snabbt att djur gör som dom vill och då gäller det att hänga med.

_DSC1113.jpg

Jag är nöjd med min kamerautrustning. Jag använde två kamerahus och två objektiv. En Nikon Zf med ett 100-400/4.5-5.6 S och en Nikon Z7 med kitobjektivet 24-70/4 S. När jag läste på och tittade på YouTube så var det snabb autofokus och seriebildstagning och ljusstyrka hos objektiven som gällde, men det jag hade räckte för det mesta.

_DSC0554.jpg

Jag försökte fotografera fåglar några gånger. Zf fokuserar jättebra, men är lite för långsam för fåglar i flykt och 400mm räcker inte riktigt till. Kanske en Z8 (för snabbare seriebildstagning) med samma objektiv och en 1.4x extender hade varit perfekt.

För alla andra djur är Zf en utmärkt kamera. Eventuellt hade jag velat ha Z8s pixlar för ibland vill man beskära ganska hårt. När man bara har några sekunder på sig att ta bilden eller när man tar bilder när fordonet är i rörelse så blir inte kompositionen alltid som man önskar. Z7 har pixlarna, men autofokus är inte bra.

Det är jättefint att ha ett så bra zoomobjektiv. Det hade definitivt varit en stor begränsning att ha ett fast 400mm objektiv med hög ljusstyrka. Jag kan inte tänka mig ett bättre objektiv än 100-400/4.5-5.6 S för safari, men som sagt, nästa gäng tar jag med en extender, 1.4x eller 2.0x eller båda.

Det visade sig vara en bra ide att ha en andra kamera med en normalzoom för miljöbilder.

_NZ70789.jpg

Jag gjorde som sagt en hel del research och råden jag fick från många håll visade sig vara helt fel. De flest säger slutartidsautomatik och auto-ISO och att slutartider alltid måste vara 1/1000s eller snabbare. Jag missade många bilder och fick lägre bildkvalitet än vad jag borde ha fått när jag följde de råden.

Manuella inställningar och auto-ISO är vad som gäller. Kör vidöppet och 1/1000s när det är dag.

_DSC1393-Edit.jpg

När ljuset inte tillåter så ska man använda en långsammare slutartid och lita på bildstabiliseringen, för det blir tråkigt brus när ISO skjuter upp.

Det är också viktigt att ta kontroll över bländaren. När man har flera djur i sökaren bör man använda en mindre bländare så at man får allt i fokus.

Min rekommendation är: Back-button-focus (BBF) är ett måste. Kör manuella inställningar, men låt ISO flyta. Högsta seriebildstagning kameran klarar av. Tänk hela tiden på vad för slutartid som krävs för att få en skarp bild och vilken bländare som ger allt du vill ha i fokus. Är det ett djur, kör största bländare, men vill du ha flera djur i fokus får du kanske gå till f/11 eller f/16.

En intressant sak var att jag gav min flickvän min Nikon Zfc med ett 50-250/4.5-6.3. Knappast en på papperet ideal safariutrustning. Hon har aldrig hållit i en kamera, men lyckades ta många riktigt fina bilder. Du behöver inte investera i den dyraste utrustningen för att ta bra bilder. Hon vill nu börja fotografera seriöst.

Det gäller att ha tur med vilken guide man väljer. Vi var till en början lite besvikna för vår safarivan var riktigt trött och sliten, men det visade sig att Lazarov och Mbeno var både riktigt skickliga på att hitta djuren och de visade stor respekt för naturen på ett sätt som inte guiderna från de 5-stjärniga hotellen gjorde.

Mbeno var en Masai i traditionella kläder. Han kände till varenda kvadratmeter av parken och kunde allt om alla djur och fåglar. Han lärde mig om beteende och plockade fram fågelböcker och visade mig hur termitstackar fungerar och hur de existerar i symbios med andra djur som mungo och fåglar. När vi stannade för frukost under ett träd blev Mbeno riktigt förbannad, för någon hade lämnat skräp efter sig. Vi hjälptes alla att plocka upp och lägga i en påse som vi tog med oss.

Lazarov var en fantastisk förare och kunde också mycket om parken och dess djur och natur. Vi hade aldrig haft samma upplevelse med många andra guider. Vi fick se alla Big 5, men också många andra djur och mycket storslagen natur.

De observerade en familj lejon och vi kunde se bufflar på en höjd. Lejonen observerade bufflarna och vi satt stilla nästan två timmar för att få se jakten, men parken stänger 18.30 och det är höga böter om man kommer försent. Nästa dag hade lejonen tagit en av bufflarna. De låg i gräset. Lejonhannen var så mätt att han låg på rygg i gräset med fötterna i luften. Några lejon var fortfarande hungriga och i bakgrunden väntade hyenor på resterna.

En morgon väntade vi på att geparder skulle jaga antiloper, men de var för slöa i den uppstigande solen. Det går inte att se allt när man bara besöker några dagar.

Sammanfattningsvis hade vi en fantastisk upplevelse, men jag lyckades inte ta några riktigt bra bilder. Det krävs tid och kunskap, som med allt annat.

Jag och min flickvän har fått blodad tand och om några år funderar vi på att åka till Botswana för safari. Jag tror det blir en Z8 med 100-400/4.5-5.6 S och en extender 1.4x som arbetshäst.

Flyg aldrig Egypt Air!

Senast ändrad:
Intressant resa. Bra tips. Varför aldrig Egypt Air?
Fyra flighter, alla försenade. Vissa 3-4 timmar. De slarvade bort min väska. De verkar inte städa toaletterna när de vänder. Gamla sunkiga 737or. Kairos flygplats är skit att sitta och vänta på anslutning.

Update: Jag fick min väska. Den ser ut som om de släpat den i leran som en elefant som vill bli av med flugorna...

Senast ändrad:
Kan rekommendera African Tours and Safari som arrangör.
Har varit med dom till Tanzania, Botswana och Sydafrika.
Kommer åka till Namibia med dom. Mycket lyhörda för vad kunden efterfrågar, samt otroligt bra lokala "leverantörer".

Kan rekommendera African Tours and Safari som arrangör.
Har varit med dom till Tanzania, Botswana och Sydafrika.
Kommer åka till Namibia med dom. Mycket lyhörda för vad kunden efterfrågar, samt otroligt bra lokala "leverantörer".
Bra tips. Jag är också sugen på Namibia. En 4x4 med tält på taket...

ANNONS