Annons

Vad passar dessa tillbehör på? Pentax? M42?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Jag har haft lite tillbehör passandes en 35mm Chinon-kamera ett tag och såvitt jag googlat mig till är det nån sorts Pentax-fattning, kan det vara M42? Blixten, Nissin 26A hittar jag dåligt med kompabilitetsinformation om.

Är en 50mm f1.9, en 135 f2.8, 2x teleconverter och soligor mellanringar (där det står att de passar ,,P''). Såvitt jag vet har allt passat till samma Chinonkamera.

Om jag säljer dessa sen är det ju bra om jag vet vad de passar till :)
 

Bilagor

cofra

Medlem
Foto på själva infästningen utan bakre objektivlock samt beteckning vore högst lämpligt för att kunna ge ett bra svar.

Utan att se dessa så skulle jag gissa på Pentax K.

/C
 

Bessel

Aktiv medlem
Om jag minns rätt hade Chinon M42-fattning till och med modell CM-3/ CE-3.
Jag är helt säker på att modeller från och med CM-4/CE-4 (som jag själv ägde) hade Pentax K-bajonett.
 

Bessel

Aktiv medlem
Aha - bilderna gick att förstora. Japp, det måste vara M42. (Riktigt gamla Pentaxgrejor är också M42, innan K-bajonetten lanserades.)

Om Nissin 26A är ungefär samma blixt som Nissin 26T skall du absolut inte ansluta den till en modern digitalkamera: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html 227 Volt kan bränna sönder det mesta, tyvärr.
 

Flaggskepp

Aktiv medlem
Okej, tack! :)

Hittade kameran prylarna passar till idag när jag letade. En Chinon CS-4. Lite lättare att googla då :p
 
ANNONS