Annons

vad rekomendera ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

deadwish86

Medlem
hejsan.
Sitter här och funderar lite på vad man skulle kunna utöka kamera väskan med.

Just nu består den av en nikon d700+mb-d10
Nikon 50 1.8D
nissin 622 mk2 speedlight.

Nu går mina tankar att jag vill ha en 85mm 1.4 och har kollat lite på sigmas för jag kan tycka nikons 85a är lite för dyr för mig.

YongNuo YN560IV 3 st och en kontrollenhet YN560-TX då jag har en liten fotostudio men vill ha lite mer kontroll över ljuset.

Någon av er som har erfarenhet av dessa produkter som jag har nämt?

Tacksam för svar :)

Jag har ingen erfarenhet av produkterna (så jag borde vara tyst;)) men när jag för ett tag sedan läste på om Nikons 85 1,4 så förstod jag att även deras senaste 85 1,8 har väldigt gott anseende och till en billigare peng så det kan nog vara värt att titta på den som ett alternativ.

Nu går mina tankar att jag vill ha en 85mm 1.4 och har kollat lite på sigmas för jag kan tycka nikons 85a är lite för dyr för mig.

Jag har Sigmas 85/1,4. Jag törs påstå att det är ett oerhört bra objektiv. Inte riktigt som deras 50/1,4 Art, men fanimej inte långt efter.
Innan jag köpte det läste jag allt jag hittade om det, och i jämförelse med Nikons 8/5/1,4. Det verkade som om
* Sigma är skarpare i mitten på full öppning
* Nikon är skarpare i hörnen på full öppning
* Sigma har märkbart snabbare autofokus

Jag har med otippad framgång fotograferat roller derby med sigman. Jag påstår inte att det är ett idealt sportobjektiv, men jag upplever autofokusen som klart snabbare än man har rätt att förvänta sig.

Men det är stort, tungt och inte så billigt. Nikons 85/1,8 är mindre, lättare och mycket billigare. Det verkar inte vara riktigt lika bra, men jag skulle ändå ta mig en funderare på om det inte är tillräckligt bra.

YongNuo YN560IV 3 st och en kontrollenhet YN560-TX då jag har en liten fotostudio men vill ha lite mer kontroll över ljuset.

Någon av er som har erfarenhet av dessa produkter som jag har nämt?

Tacksam för svar :)

Nikkor 85mm 1.8G är lika skarp, eller t om skarpare än 1.4G. För studio så är 1.8G ett bättre köp eftersom det är så mkt billigare. Möjligheten till f/1.4 och absolut fantastisk bokeh är fördelarna med 1.4G, men som sagt, det är kanske inte så viktigt i studio.
Ta dig en titt på Samyang 85mm 1.4 också. Bättre bokeh än 1.8G. Ingen AF, men väldigt billig.

ANNONS
Götaplatsens Foto