Annons

vad ska jag välja: 50mm 1,8D eller 50mm 1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
som topic säger... får en beggad 50mm f1.8 AF för 800 och en ny 50mm f1.8D AF för 1300:-, vad är skillnaden och vilken ska jag välja till min D70? har sökt info men inte lyckats hitta så mycket...

j0akim skrev:
som topic säger... får en beggad 50mm f1.8 AF för 800 och en ny 50mm f1.8D AF för 1300:-, vad är skillnaden och vilken ska jag välja till min D70? har sökt info men inte lyckats hitta så mycket...

Optiskt tror jag att de är identiska, skillnaden är bara att D-versionen skickar information om avståndet till kameran. I teorin ska detta ge bättre exponering, främst med blixtbilder. Hur mycket bättre det blir vet jag dock inte. Själv har jag flera D-objektiv samt ett AF 50/1.4 (ej D). 50:an överexponerar konsekvent cirka 2/3 steg jämfört med mina andra objektiv, men om det beror på att det ej är ett D-objektiv eller inte vet jag ej. Jag skulle hur som helst inte lägga några stora pengar på att få D-versionen istället för icke-D-versionen.

j0akim skrev:

D= avståndsmätning och ny=garanti.
Jag hade valt nytt objektiv då det bara skiljer 500kr.

Det finns två versioner av icke-D-varianten också. Jag skulle skippa den äldsta, tillverkad 1990 eller tidigare. Den har likt många av Nikons andra AF-objektiv från den eran en fullkomligt usel fokusring.

Här finns bilder på varianterna:
Gamla
Nya

I valet mellan en nyare icke-D och en D så skulle jag nog ta den beggade. Men för blixtfotografer kan det nog vara värt att köpa den med D.

AF 50/1,8D har bättre multicoating än gamla AF 50/1,8.

D-funktionen, som egentligen är meningslös på icke blixtbilder, ger bättre exponering och vitbalans på D70. Säkert bara en programfråga och inte beroende på avståndsinformationen men skillnaden finns i alla fall. Skillanden mellan D och icke-D är inte stor men klart synlig vid direkt jämförelse. Icke-D ger viss överexponering och marginellt annorlunda autovitbalans.

jag ska väl framförallt använda den som diverselins... utomhus, inomhus, porträtt osv.. mestadels porträtt... just nu äger jag en tamron 28-75 2,8, och ska köpa en tokina 12-24 4.. så vad jag hört och läst så ska 50mm 1,8 vara den skarpaste och bästa just vid porträtt?

lite OT men: ska till london nästa vecka, den kanske går få tag på där billigare?

oj det var dyrt... får väl kanske avvakta ett tag och investera i tokina 12-24, känns som jag kommer ha mer direkt användning av den..

ANNONS
Götaplatsens Foto