Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad syns på bilden ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej allihopa

Någon som kan svara på vad dessa fläckar är på min bild ? (Bilden tagen mot himlen)

http://hem.bredband.net/b389420/Index.html

Jag har en helt ny EOS 350 D och jag hoppas verkligen inte att det är något fel på sensorn.

Är det damm, och om det är det, blir det verkligen dammigt så lätt?
Har endast tagit bort objektivet några gånger och bara i några sekunder, och jag har absolut inte rört något inne i kameran.

Är jag överkänslig och ska man godta dessa fläckar ? De är ju ganska synliga men det syns ju mest vid liknande motiv, (Stora enfärgade ytor) men det är inte helt ovanligt att jag tar himmelsbilder så det känns ju inte så kul, om alla ser ut så här.

Tacksam för åsikter.

Mvh Mats

OK Tack för det snabba svaret.

Ska man göra ren filtret när det ser ut sådär, eller är jag onödigt petig då ?

Hur gör ni mer professionella fotografer?

Känns som man skulle få göra ren AA-filtret stup i kvarten om det är så lätt att det kommer damm på filtret, eller har jag haft otur och fått det nu efter så kort användande och lite objektivbyten?

Och hur gör man rent AA-filtret? Om man gör rent sensorn är det egentligen AA-filtret jag rengör då (Om det är det som sitter framför sensorn) ?

/M

Matte01 skrev:
Hej allihopa

Någon som kan svara på vad dessa fläckar är på min bild ? (Bilden tagen mot himlen)

http://hem.bredband.net/b389420/Index.html

Jag har en helt ny EOS 350 D och jag hoppas verkligen inte att det är något fel på sensorn.

Är det damm, och om det är det, blir det verkligen dammigt så lätt?
Har endast tagit bort objektivet några gånger och bara i några sekunder, och jag har absolut inte rört något inne i kameran.

Är jag överkänslig och ska man godta dessa fläckar ? De är ju ganska synliga men det syns ju mest vid liknande motiv, (Stora enfärgade ytor) men det är inte helt ovanligt att jag tar himmelsbilder så det känns ju inte så kul, om alla ser ut så här.

Tacksam för åsikter.

Mvh Mats

Hmm, det var verkligen mystiska cirklar runt dammkornen på sensorn. Min misstanke är att det är småfolket som varit inne i din kamera och klottrat.

;)

Re: Re: Vad syns på bilden ?

stef-n skrev:
Hmm, det var verkligen mystiska cirklar runt dammkornen på sensorn. Min misstanke är att det är småfolket som varit inne i din kamera och klottrat.

;)

Ja Jag håller med. OK för dammet men dom där cirklarna är ju hopplösa ;-)

Och tack för länken. Jag vet att det finns massor av trådar hur man ska rengöra sensorn men jag bara undrade om det är så lätt att få in damm på sensorn eller om jag har haft otur och om det läge att rengöra sensorn när det ser ut sådär ?

Är lite rädd att ge mig in i rengöringsdjungeln för den verkar ju verkligen vara rörig, och sen är jag lite osäker på om det kommer bli bättre ?

Det kanske är rent sekunden efter jag gjort ren sensorn men det hinner väl säkert smita in ett och annat dammkorn innan jag hinner sätta på objektivet, och att byta objektiv känns ju hopplöst.

/M

Mats, det du ser är inte nödvändigtvis damm som kommit av din användning. Min erfarenhet är att sensorer kan vara ganska dammiga redan som nya. Så du behöver inte vara så bekymrad över nerdammningen vid bruk av kameran, det tar ett tag innan man behöver bry sig (om man nu inte främst fotar blå himlar eller vita A4ark med f 22).

OK

Då känner jag mig lugnare.

Ska läsa igenom trådarna och införskaffa material för sensor-rengöring.

ANNONS
Götaplatsens Foto