Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tror ni om 350D+Tokina 19-35?

Produkter
(logga in för att koppla)

Godsmack

Aktiv medlem
Jag förstår att ni måste vara rätt less på såna här trådar, men jag måste ändå fråga vad ni tror om en 350D + Tokina 19-35/3.5-4.5 med Sandisk CF 1GB Ultra II.

Jag har en budget på ca 1100:- och det där blir 10 950 SEK på Cyberphoto.

Kommer mestadels att fota skate, snowboard och dyl, men även lite djur och natur. Tror ni att det blir bra, eller har ni något annat förslag? Får som sagt inte överskrida 11k.

Mvh

Patrik

den slår nog kitgluggen iaf.
Jag har inte provat den själv men om du fotar snowboard och dyl är du väl beroende av snabb focusering , vet inte hur den är på Tokinan.

// Hampus L

Om du köper kameran på t.e.x. www.technikdirekt.de så får du den för 7925:- inkl. frakt med Sigmas motsvarighet 18-50/3,5-5,6.

Du kommer snart inse att det behövs en glugg med bättre ljusstyrka speciellt för dina inomhusbilder och då kanske det kan bli en uppgradering till Sigmas 18-50/2,8 som är en mycket skarpare sak också.
Bara en dryg tusenlapp att spara ihop och du kan använda kameran så länge tills finanserna är på rätt köl.

EDIT: OK, jag glömde minnet... 900:- extra för ett 1GB Sandisk Extreme på samma ställe. /EDIT.

Tokinan är helt ok...som vidvinkelglugg. Den är inte superskarp, och den är tyvärr alldeles för ljussvag på högre brännvidder...och den når alldeles för kort för att funka som allroundglugg. Så det låter som helt fel objektiv för ditt ändamål ändå tycker jag....satsa gärna på något lite ljusstarkare och med längre brännvidd.

Ska kolla om jag hittar Sigma 18-50/2.8 billigare än ca 5 lax nånstans, vilket jag tvivlar.

Nån som kan ge mig tips på nån annan relativt billig vidvinkelzoom med längre brännvidd än Tokinan då?

Hur stor är skillnaden mellan kitgluggen och tokina 19-35? Finns det några tester som man kan se vilken skillnad det är? Jag sitter nämligen med båda två och tänker göra mig av med den någon av dem. Själv upplever jag att jag trivs bättre med kitgluggen.

Trivs du bättre med kitgluggen är ju valet enkelt... Men rent optiskt kan jag lova att Tokinan är ett antal snäpp vassare. Något test mellan kitgluggen och Tokinan har jag inte sett dock, då det ju är rätt olika objektiv, och därför kanske inte förstahandsvalet att testa mot varandra.

Tokinan sägs ju optiskt stå sig mot Tamron och Sigmas klart dyrare alternativ, även om dessa två istället har lite snabbare och tystare AF samt förmodligen ännu bättre byggkvalité. Kitgluggen sägs ju vara väldigt bra för sitt pris, men att den skulle kunna stå sig rent på vidvinkelomfånget mot en ren vidvinkel som optiskt ligger i ca 3-4.000 kr klassen tror jag inte är speciellt stor chans.

ANNONS
Götaplatsens Foto