Annons

Val av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

mollan

Aktiv medlem
Är det någon som kan hjälpa mig!
Jag ska köpa en blixt till min Pentax MZ-S men jag vet inte vilken. Vill inte lägga ner för mycket men då jag ska fota en hel del blixt genom den kurs jag går så behöver jag en blixt.
Har tittat runt lite på blixtar och det blev jag inte klokare av.
Metz 44 AF-3 verkar rätt ok. Sunpak MZ440AF oxå.
Flera alternativ?

Jag är alltså ute efter en blixt med justerbart huvud och att styrkan går att justera. Och jag vill inte köpa en blixt utan TTL.

Man bör även kunna ta loss blixten och hålla den i handen, om jag har fattat rätt så räcker det med en sladd imellan kameran och blixten.

Någon som kan rekomendera en blixt runt 1000-1500:-?

Senast ändrad:
Tja, den jag använder har allt det du söker. Auto, M och TTL läge. Riktbart delat blixthuvud i steglös vinkel uppåt så att mankan ställa hela i steglös vinkel eller bara en del av den.
Finns en bild på den i min kameraväska.
Har dock ingen aning om vad en sån kostar eller var man köper den eller om den passar till just din kamera. Jag fick den med när jag köpte min Olympus OM707'a.
Blixten är en Osram VS 280-Studio.

Extern hållare tillverkade jag själva an ett par gamla blixtfästen och som du säger med en typ telefonkabel ime´llan.

Priotera inte ned att kunna rikta i alla riktningar, ex kunna ta indirekt på stående kort. Det fixar inte de allra billigaste blixtarna.

Att kunna köra längre slutartider är också väldigt användbart. Det kanske de flesta har men värt att kolla. Jag använder främst slutartid-styrt program som blixten kompenserar efter. Ex tar med 1/10 till 1/60 för att blanda med det befintliga ljuset.

När jag själv valde kikade jag på Sigma, Sunpak, Metz och Nikon. En fördel som Nikon har är att de är kompaktare med samma prestanda. Men också dyrare.

Har även kollat på Pentax blixtar, och visst dom e säkert bra. Inte så mycket dyrare. Men frågan är om man kan få en bättre blixt för de pengarna.
Jag har lite den inställningen att inte köpa något man snart "växer" ur. Bättre skaffa något att utvecklas med direkt istället för att slänga ut pengar två gånger.

Det verkar som du har ett fint kamerahus. Säkert alla funktioner som jag har i min. Kolla hur funktioner blixt och kamera passar med varandra. Jag fick bra hjälp av Bengt på ScanPhoto. Själv är jag otroligt nöjd med min SB-28 Nikon som passar bra med min F80 Nikon.

Begagnat kan också vara ett alternativ. Så köpte jag min blixt. Gjorde det möjligt att köpa en bättre blixt för min budget. Tittade då också på Metz, främst modell 32MZ3 (kanske passar denna dig bättre) och 54.

Kollade på Metz 44 specifikationen:

* Använder du manuella objektiv? I sådana fall är den funktionen viktig. Manual zoom verkar saknas. Manuell zoom kan man också experimentera med, ex om man vid närbild bara vill lysa upp i mitten av motivet.

* Verkar sakna att man kan vrida den horisontellt. Om du vill ha en blixt att växa i tror jag du kommer sakna det, ex vid porträtt med stående motiv och indirekt blixt. Som då inte går.

Men kolla hur följande funktioner fungerar:

* Blixtreducering / kompensation. Jag kan på min blixt styra detta både manuellt och få automatiskt (fill-in-flash..).

* Slow sync. Hur det fungerar. Själv väljer jag slutarstyrd exponeringsprogram kameran. Då blir det slow sync automatiskt. Slow sync gör att mer befintligt ljust släpps in och blixten behöver lägga på mindre.

* Ledtal. Inte bara räckvidd utan också möjlighet att mer fritt välja bländarestorlek/skärpdjup.

Olof

Photax rear ut EXAKTA 400 AF till Pentax för 785kr

Exakta 400AF är Exaktas nyaste TTL-blixt, avsedd för autofokuskameror. Blixten har "autofokus assist light" och många andra funktioner/informationer, som förs över till kameran. ("Blixt-Klar", automatisk slutartidsinställning, mm.) Det förutsätter givetvis att kameran har stöd för dessa funktioner.
Blixten har, som sagt, Autofokus assist light, vilket innebär att blixten skickar ut rött ljus, som underlättar för autofokusen att fokusera, vid dåliga ljusförhållanden. Om kameran har inbyggd ASL, så prioriterar kameran sina egna system före blixtens.

Blixthuvudet kan vridas både horisontalt och vertikalt, vilket kan vara smidigt om man vill få lite mjukare ljus, vid ex porträttfotografering.
Blixthuvudet har fyra olika Zoomlägen (28mm-35mm-50mm-85mm) för optimalt utnyttjande av blixtljuset(Manuell inställning av zoom-lägena). I "28mm"-läget så sprider blixthuvudet ljuset brett och i "85mm"-läget smalt.

Till blixt-huvudet medföljer det en reflektor-platta och ett "soft"-filter. Blixten har även inbyggd "Auto check"-funktion, som indikerar med grön lampa om blixtljuset räcker.
Ledtal: 40 (ISO 100)

Ledtal (ISO 100) 40
Zoom lägen 28mm-35mm-50mm-85mm
Strömförsörjning 4 st 1.5 V AA batterier
Blixtladdningstid 0,5-8 sekunder
Färgtemperatur 5500 K
Dimension 172-76-52 mm
Vikt utan batterier 360g

Kan vara värt att fundera på?

ANNONS
Götaplatsens Foto