Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av CS5 och frågor kring student edition

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Fick nyligen ett tipps att Adobe har roliga priser på sina CS5-produkter för studenter, dvs. sina student and teacher editions. Det verkar ju stämma om jag hittade rätt på deras butiksida.
Men någon som vet om dessa student editions annars har alla funktioner? Är det bara prisskillnad eller finns det även andra skillnader? Hur är det med uppdateringen när det gäller nyare versioner? Någon som vet?

Och sen blir jag inte riktigt klok av alla varianterna Design Premium, Master Collection, Design Standard. De datorer som jag hittils jobbade med hade Design Standard. Men om man nu köper nåt till sin egen dator, kan man välja fel?

Jag är jättesugen och man kanske ska passa på om man pluggar. Men finns det nåt jag borde tänka på?
Tacksam för råd!
Katja

Student Edition och teacher editions har samtliga funktioner. Finns även i svensk version "efter ett tag". Du kan inte uppgradera denna versionen till nästa t.ex. version 6. Du kan inte överlåta licensen. Jag har kört med teacher editions på CS3 & CS4 och är väldigt nöjd.

Hej!
Fick nyligen ett tipps att Adobe har roliga priser på sina CS5-produkter för studenter, dvs. sina student and teacher editions. Det verkar ju stämma om jag hittade rätt på deras butiksida.
Men någon som vet om dessa student editions annars har alla funktioner? Är det bara prisskillnad eller finns det även andra skillnader? Hur är det med uppdateringen när det gäller nyare versioner? Någon som vet?

Same shit, different price. :)
Förut fanns det två varianter som var licensmässigt olika, men det har försvunnit numera om jag förstått saken rätt. Tidigare fanns det en som endast fick användas privat (student edition) och en som fick användas både privat och kommersiellt (education version). Uppgradering ska inte vara något problem.

Och sen blir jag inte riktigt klok av alla varianterna Design Premium, Master Collection, Design Standard. De datorer som jag hittils jobbade med hade Design Standard. Men om man nu köper nåt till sin egen dator, kan man välja fel?

Vad då välja fel? Så länge du väljer rätt PC/Mac så är det inget problem. Skillnaden mellan de olika varianterna du räknar upp är vilka program som ingår, dvs läs på Adobes hemsida.

Jag är jättesugen och man kanske ska passa på om man pluggar. Men finns det nåt jag borde tänka på?/quote]

Ja, om du vill kunna uppgradera senare så köp inte en version som innehåller onödigt mycket. Då blir det nämligen dyrt att uppgradera till ordinarie pris. ;)

Hej!

Jag är jättesugen och man kanske ska passa på om man pluggar. Men finns det nåt jag borde tänka på?
Tacksam för råd!
Katja

Här finner du allt som är värt att veta om student- och lärarlicenser.
http://www.moderskeppet.se/omstudentpris.php

ANNONS
Götaplatsens Foto