Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

thosan

Medlem
Hej!

Jag står i begrepp att skaffa mig min första digitalkamera (jag vet att jag är en snigel i denna del av utvecklingen :).
Jag har tittat på några av långzoom kamrorna då jag vill ha en allround kamera utan att behöva släpa runt på objektiv.

De jag har tittat på är Canon PowerShot S3 IS, Kodak EasyShare P712, Sony DSC-H5 och fujis nya Fujifilm FinePix S6500FD. Frågan är nu vilken kamera är "bäst".

Något som jag har haft svårt att läsa mig till är vad kamerahusen är byggda av, är samtliga av plast?

Tittade även på Panasonic Lumix DMC-FX5, men panasonic verkar ha ett genomgående problem med brus på ISO-tal över 200.

mvh
/Thomas

Vad kommer jag då att fotografera?
Det kommer att bli en del naturfoto, lite blommor och även vanliga "turistbilder".

thosan skrev:
Hej!

Jag står i begrepp att skaffa mig min första digitalkamera (jag vet att jag är en snigel i denna del av utvecklingen :).
Jag har tittat på några av långzoom kamrorna då jag vill ha en allround kamera utan att behöva släpa runt på objektiv.

De jag har tittat på är Canon PowerShot S3 IS, Kodak EasyShare P712, Sony DSC-H5 och fujis nya Fujifilm FinePix S6500FD. Frågan är nu vilken kamera är "bäst".

Något som jag har haft svårt att läsa mig till är vad kamerahusen är byggda av, är samtliga av plast?

Tittade även på Panasonic Lumix DMC-FX5, men panasonic verkar ha ett genomgående problem med brus på ISO-tal över 200.

mvh
/Thomas

Vad kommer jag då att fotografera?
Det kommer att bli en del naturfoto, lite blommor och även vanliga "turistbilder".

Jag tror att Canon är vinnaren i detta val. Den brukar klara sig riktigt bra i tester. Mitt val skulle falla på Canon. Inte bara för att jag redan har märket utan för att den verkar bra. Man får räkna med vissa begräsningar. Gå till någon butik där du kan prova dina utvalda kameror (om möjligt).

Ut o känn o kläm, det finns nästan inga riktigt dåliga kameror om du håller dej till kända märken.

Men antar att Canon-kameran inte är lika bra som Fujifilms när det kommer till mörkerfoton? Om man vill ta kort i skymning eller gryning utan att få alltför gryniga kort, duger fortfarande Canon då?

Johank82 skrev:
Men antar att Canon-kameran inte är lika bra som Fujifilms när det kommer till mörkerfoton? Om man vill ta kort i skymning eller gryning utan att få alltför gryniga kort, duger fortfarande Canon då?

Allt beror på krav och hur mycket man vill betala. Jag har inte testat kameran på det sätt, så jag kan inte uttala mig. Jag tror den fungerar hyggligt.

Hej

Jag tycker ni ska skynda er:
Olympus SP, det är kameran till rätt pris med bra sensor, kan RAW-fotograferas etc.
Är väldigt användarvänlig med tillgång till avancerade möjligheter för de som vill.
Tyvärr ska de lägga ner den här serien.
Själv har jag en SP-310 som resekamera, mer än nöjd.

ANNONS
Götaplatsens Foto