Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandring i Padjelanta

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hellström

Aktiv medlem
Jag har tänkte åka upp till Padjelanta nationalpark och vandra en vecka. Det jag kommer att fotografera är djur och natur. Jag har vandrat förut men inte tillsammans med en kamerautrustning, så nu undrar jag vad man ska tänka på.

1. Är det alldeles för besvärligt att bära med sig 5kg kamera utrustning, eller är det värt besväret?

2. Hur är terrängen, och hur pass noga måste jag skydda min utrustning, vattentäta väskor etc.?

Vet att det finns många erfarna därute.
Tacksam för svar.

Mvh

Jonas Hellström

Fem kilo extra låter inte så mycket men för varje km blir det "ett" kilo tyngre:)

Tänk igenom vad du behöver och skaffa en ryggsäck som sväljer det + ett bra fäste för stativet.

Hur mycket packning förutom kamera grejerna behöver du?

Kolla så att ryggsäcken är vattenavvisande och regält stöttålig.
Själv använder jag en Lowe pro Nature trecker som lätt når upp till mina krav.

Fullpackad med utrustning väger den in på närmare 20 kg.
Ganska så jobbigt att släpa runt på men enligt mig klart värt det.

Har gått med denna på magen och en vandringsryggsäck på ryggen i 40graders värme.
En dag senare och 2 mil + en jädrans massa höjdmeter senare ville inte jag mer!!
Fy tusan, för vandringar skall man nog se över vad man egentligen behöver.

Är själva målet med vandringen att plåta eller är du ute efter naturupplevelsen?

I sistnämda fallet skulle jag nog rekomendera kamerahus och en allround zoom (28-105 el. dyl.)

Ha en goo tur

Har vandrat Padjelanta två somrar i rad nu och tycker det är en mycket vacker, trivsam och lättgången led. Den betraktas som en lämplig nybörjarled, vilket låter lite nedvärderande med tanke på de underbara naturupplevelser som ges. Speciellt fin är sträckan Kvikkjokk-Staloluokta med sjöarna kring Tuottar som mitt personliga favoritställe. Leden är väldigt väl spångad, få prövande stigningar och bara kortare sten och blockpartier. I somras var det så torrt att jag inte behövde vada en enda gång och lika gärna hade kunnat gå i vanliga löparskor. Faktum är att jag hörde talas om en ultramarathonlöpare som sprang leden på 4 dagar i fjol. Riktigt fina övernattningsstugor ligger tätt om du vill slippa släpa på tält & dylikt och leden är mycket mycket mindre trafikerad än t.ex. norra Kungsleden som är "rena lämmeltåget" (för att citera en stugvärd). Sov i stugor, och ofta var jag ensam i dem. Gick Padjelanta i juli i fjol och i augusti i år, och tyckte den var vackrare i juli. Mera blommor och grönare färger. Har också haft med mig ca 5 kg kameramojs som jag bar i en Lowepro TLZ AW toploadväska hängande i en bröstsele. I den kunde jag proppa ner två systemkamerahus, en stor normalzoom och två fasta vidvinkel. Telezoomen hade jag i en midjeväska därunder och stativet i den stora ryggsäcken på ryggen. Vid regn la jag midjeväskan i ryggsäcken och trädde över det inbyggda regnskyddet över toploadväskan, vilket räckte bra. Tyckte det var smidigt arrangemang och jag kunde slita upp kameran på tre röda. Inget "besvär" utan ett sant nöje att ha med sig hela klabbet. Går också med skidstavar vilket ser löjligt ut men sparar enormt med kraft.
Hoppas det inte lät för lätt nu bara?

Oavsett vad, vältränad eller inte så gör 5 kg extra stor skillnad!!! Överväg om du måste ha med all din kamerautrustning!! Jag känner inte till din utrustning men fasta gluggar väger ju mindre än en massa ljusstarka zoomar och lägger du upp det så räcker det kanske med ett stativ modell lättare en en 2-3 kg:s klump.

Tack så hemskt mycket för alla svar. Det var verkligen snällt. Jaha... nu har jag alltså mycket att tänka på. Kör väl ett nytt inlägg i vår för att se om jag har glömt nåt. Tack så mycket...

Jalong skrev:
Har vandrat Padjelanta två somrar i rad nu och tycker det är en mycket vacker, trivsam och lättgången led.
Leden är väldigt väl spångad, få prövande stigningar och bara kortare sten och blockpartier.
Faktum är att jag hörde talas om en ultramarathonlöpare som sprang leden på 4 dagar i fjol.
Hoppas det inte lät för lätt nu bara?

Vad är det för led du har gått?
Padjelanta är ju en nationalpark och inte bara en led.
Är själv sugen på Padjelanta efter Sarek och Norska fjäll på sista turerna som är mer instängda.
Ett fjällområde med stora vidder ger enligt mig en större känsla av frihet och behovet av en led är inte lika stort då terrängen tillåter lite mer improvisation.

Vi gick från Ammarnäs till Hemavan i år och har planer på just Padjelanta till nästa sommar. Jag hade endast ett hus med normalobjektiv och ett bordsstativ, detta klarade jag mig långt med... Hade jag varit ägare till en zoom i storleksordningen 35-70 eller liknande så hade jag naturligtvis valt den. Jag har kameran i en liten väska hängande i karbinhakar (39 kr på Stadium) på ryggsäckens bärremmar. stativet hängde jag i en rem på ryggsäcken. Kameran har jag dessutom insvept i en fryspåse med gummisnodd runt.
Bordsstaviet är mer användbart än man kanske kan tro, använt som ett bröststativ så kan man klara sig med ganska lite ljus på hyfsat långa tider. Jag använder Velvia, ISO 50 och tog utan problem med 1/8 sek.
Min nästa investering inför Padjelanta kommer att bli en vattentät väska, finns av samma typ som packväskor för exempelvis paddling.

Vi kanske ses i Padjelanta...

god tur!

Vandrade i Padjelanta för några år sedan med Svenska Scoutförbundets sommarfjällkurs. Vi var ute med tält i tio dagar (ingen kontakt med stugor eller dylikt), och de andra i gruppen smålog lite åt min kamera: Olympus OM2 med 35-200/3,5, fast 50/1,8 och litet stativ. När det sedan blev dags att titta på bilder skrattade jag (nåja, log ordentligt stort) åt de bilder (alla utom mina) som tagits med kompaktkamera.

Personligen tycker jag att det kan vara väl värt besväret att ha med sig en 'ordentlig' kamera, men var man drar gränsen är nog en individuell sak.

jolo skrev:

Vad är det för led du har gått?

En halvmeter bred stig som går rätt igenom Padjelantas kärnland.

jolo skrev:

Padjelanta är ju en nationalpark och inte bara en led.

Padjelanta är både en nationalpark och en led. Som ensam och relativt färsk vandrare är leden det säkraste alternativet och naturupplevelserna från den är knappast sämre.

jolo skrev:

Ett fjällområde med stora vidder ger enligt mig en större känsla av frihet och behovet av en led är inte lika stort då terrängen tillåter lite mer improvisation.
Jag har funnit min frihet i att slippa kånka på tält, kök, sovsäck och käk för två veckor. Att komma fram till stugan, slänga av sig ryggsäcken och sedan hoppa omkring ute på fjällheden med kameramojset i högsta hugg är balsam för själen.
Hade i och för sig tänkt testa tältvarianten i somras men orkade inte ta tag i det. Får väl bli nästa gång?

ANNONS
Götaplatsens Foto