Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vanligaste inställningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Schäfern

Medlem
Kör med en D200.

Hur har man bästa inställningen på NEF vs JPEG.
Är NEF bättre ur efterbehandlingssunpunkt?

Anders

Jag förstår inte riktigt frågan.., men jag försöker svara ialla fall. Jag kommer säga RAW istället för NEF.

En RAW fil är alltid det ultimata sättet vid fotografering. I en RAW fil sparas all information som kommer till sensorn. Informationen är obehandlad och sparas bara som den är, där av namnet RAW fil (rå bildfil) Om du fotograferar i Jpeg även i minsta komprimeringsgrad och högsta möjliga upplösning så bearbetar kameran informationen ialla fall utifrån de parametrar som är satta för kameran. Det kan vara allt från att tolka högdagar till skuggor, färge, kontraster, vitblans, toner osv osv osv. Sedan sparas detta i Jpeg i kameran. Bör noteras är att Jpeg är en sk förstörande komprimering. Så fort någonting sparas i Jpeg tas information ur bilden bort för att minska storleken. Hur mycket beror på vlad komprimeringsgrad.

Eftersom RAW filen sparar det som träffar sensorn så kommer dina mjukvaruinställningar aldrig att följa med i RAW filen.
Har du valt tex +3i kontrast och +1 i skärpa redan i kameran så kommer detta inte påverka RAW filen.

För att svara kort. Ja RAW är bättre än Jpeg vid efterbehandling. RAW+jpeg har sina fördelar. Vill du inte ha Jpeg filen kan du ju ta bort den sedan. Jag använder den som förhandsvisning på datorn. Det tar visserligen lite mer utrymme på kortet men det får ju du avgöra vad som är värt vad.

Ingen kan säga att RAW är sämre än Jpeg vid efterarbete, så vill du ha absolut bästa möjlighet till bra grunmatreal är RAW det bästa. Sedan finns det disskutioner om hur bra eller dåligt Jpeg verkligen är, vissa hävdar att det går utmärkt att fotografera enbart i Jpeg. Sök i forumet för mer info ang det. Men vill du ha absolut bästa så är det RAW som gäller

Kalle_B skrev:
Eftersom RAW filen sparar det som träffar sensorn så kommer dina mjukvaruinställningar aldrig att följa med i RAW filen.
Har du valt tex +3i kontrast och +1 i skärpa redan i kameran så kommer detta inte påverka RAW filen.

Inte helt rätt beroende på vilket program som man laddar upp Raw-filen med.

Med Nikons programvara tex NX så kommer bilden visas med dom kamera inställningar du gjort, det är den största fördelen med att använda NX tycker jag, på det viset blir det inte mycket editering som behövs, när jag laddar upp samma bild i tex ACR så ser den helt anorlunda ut och kräver betydligt mer inställningar för att bli bra.

Med NX är det i stort bara dom misslyckade bilderna jag behöver editera, det enda jag stänger utav på kameran är skärpan och brusreduseringen, det gör jag i NX, färgton, kontrast och AWB mm ställer jag in i kameran precis som en Jpg fotograf.

/kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto