Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vansinnigt billiga superzoom-objektiv på Ebay, rent skräp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Sitter och kollar runt på Ebay, och hittar 420-800 objektiv för kaffepengar i jämförelse.
"Buy Now"-pris ligger på 1300 kr!

Är det så uselt att det inte ens är värt de pengarna?

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7624070035

Edit: De hade visst en hemsida, Opteka.com. Jag har sökt men inte funnit något på ämnet.
Massvis av grejer för superbilliga pengar.
Only crap antar jag?

Absolut inte värt 1300 kr. Även om det skulle vara bra (vilket jag törs lova att det inte är) så har det maxbländare mellan f/8 och f/16 vilket gör det helt oanvändbart.

Jag har sett bilder tagna med ett liknande objektiv. Det var inte kul alls. Vill man åt extrema telen som inte kostar skjortan är det digiscoping som gäller. Jag skulle gärna bli emotsagd på detta, tro mig.

Ja, om digiscopingibilderna skall vara/bli bra så kan man glömma att få det billigt där också..

Spegeltelen är väl ett ok alternativ.

Beror också på vilka kvaliteter man önskar.

Den "typen" bild jag lägger med här kräver bara brännvidd, skärpan kvittar nästan! Men så kanske det är hetl ointressant att köpa ett objektiv som bara är till för bilder där skärpan kvittar.

Bilder är så mycket mer vid sidan av skärpa.
jag tycker också att man naturfotografer glömmer det som ligger bortom detaljerna, det som kan förmedlas i former och i negativa samt positiva rum etc.. Det hade säkerligen varit förlösande för många traditions/konventions-bundna fotografer att för ett par dagar fokusera på allt annat än just skärpans exakta läge..

Men jag vill såklart abs inte påstå att skärpa är/skall eller bör vara ngt oviktigt, bara att vi måste se det stora perspektivet även när det gäller skärpa.

MVH Niclas,

Här är ett exempel. Säger inte att den är så super men den illustrerar nog det jag tänkte ovan...

MVH Niclas,

Bilagor

• mås01-b-w mini.jpg
    mås01-b-w mini.jpg
    79.2 KB · Visningar: 665
Värt att prova ändå.

Skulle man vilja prova så är det inte så dyrt att köpa ett objektiv . Blir man inte nöjd kan man säkert få igen pengarna på Tradera.

Dock skulle jag inte beställa från denna säljare. Har dåliga erfranheter av uteblivana varor.

Mjolle skrev:
Sitter och kollar runt på Ebay, och hittar 420-800 objektiv för kaffepengar i jämförelse.
"Buy Now"-pris ligger på 1300 kr!

Är det så uselt att det inte ens är värt de pengarna?

http://www.ebay.se/viItem?ItemId=7624070035

Edit: De hade visst en hemsida, Opteka.com. Jag har sökt men inte funnit något på ämnet.
Massvis av grejer för superbilliga pengar.
Only crap antar jag?

Jag hade ett likandane en gång som jag fick med. SKRÄP!!!!! Helt kass och inte värt pengarna

Jan

Jag tycker inte ens man skall köpa ett för att pröva. Då är det vettigare att köpa en billig 70-300 och en billig 2x-konverter. Då kan man köra med konvertern när man vill testa riktigt långa brännvidder, och få hyfsat bildresultat när man kör utan.

Zoso skrev:
Det finns inga genvägar.....

Kvalitet kostar så enkelt är det.

kent.

Beroende på kvaliteten man önskar så kostar prylarna olika..

Finns proffs som använder Sigmas 70-300 DL för att den duger finfint till ett sätt att arbeta.. andra använder medvetet dålig polaroid + medvetet dålig teknik..

Men det är väl ytterst få som köper ett objektiv för ett precist ändamål..

MVH Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto