Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns sorteringsinformationen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth T

Aktiv medlem
Jag använder Elements 7 till att sortera och katalogisera mina bilder men nu har jag ställt till det för mej en aning. Jag har uppgraderat mej från Vista till 7, jag tog backup på det mesta men glömde givetvis allt arbete jag lagt ner på att sortera mina bilder. Alltihop finns på en extern hårddisk så de fysiska bilderna är jag inte orolig för.
Utan mer var jag ska hitta all den information som fanns om sorteringen och katalogiseringen för att sen enkelt kunna flytta över den filen "informationen" till den nya hårddisken som jag tog i bruk, och där jag installerade Elements på nytt.
Den gamla hårddisken har jag ännu kvar där Elements var installerad och därmed all sorteringsinformation som rör de för närvarande måååånga bilderna jag har där. Någon som vet var sorteringsinformationen gömmer sej, vad filen kan heta och om det bara är att kopiera över den till den nya hårddisken och nyinstallerade Elements. Har ingen större lust att sitta och sortera om allting.

detta är i och för sig pse6 men jag tvivlar att det skiljer sig åt.

I pse väljer man under arkiv katalog, där pekar man ut vart "sorteringsinformationen" ska ligga.

då kommer det att finnas typ 7 filer där.

så leta reda på stället på gamla disken där du hittar dessa filer.
skapa en katalog XXX på ny disken
kopiera dit filerna.

sedan i PSE sorteraren välj arkiv/katalog XXX

Men den gamla kataloginfon du fått på plats innehåller
tumnaglar på alla dins bilder men också en referens till filen på den gamla disken.
Du måste få pse att uppdatera alla filreferenser
det gör du med
arkiv/återkoppla

(du får hjälpa till lite men om du inte gjort strukturella förändringar
(exempelvis alla bilder på en katalog i det gamla systemet men sedan utspridda
på 10 kataloger i det nya)

så räcker det att en gång säga att filen som tidigare (exempelvis) låg på
c:/minabilder/bilder

numera ligger på

e/:mina bilder/bilder

så hittar pse alla bilder som låg där osv!

Bilagor

• psecat.jpg
    psecat.jpg
    73.6 KB · Visningar: 194
Jag har lärt mig (men inte använt än) att man skall skriva över all bildinformation och "taggar" till BILDERNA. Det gör man via "Arkiv" och väljer (jag har bara engelsk version) "Write Keyword Tag and Properties Info to photos".
Då kommer denna information att skrivas till FOTONA (Photoshop Elements har inga foton, endast tumnaglar men vet var fotona finns på datorn) som förmodligen ligger i "Mina bilder". När bildinformationen skrivits till fotona så kan man göra backup.
Därefter kan man flytta över backupen till nya datorn.
Jag tror att det var så det gick till enligt lektion från Moderskeppets DVD gällande Photoshop Elements. Jag trodde jag kunde "lite" om PE men när jag tittat lite på denna DVD så insåg jag att jag hade gjort en massa extraarbete helt i onödan.

(Jag reserverar mig dock för eventuella minnesluckor).

Om man vill flytta bilder på datorn så skall man göra detta också INNE i Photoshop Elements "Arkiv" "Flytta"

Det slutade med att jag fick sortera om alltsammans, så det blev en rejäl storstädning av bildarkivet, har nog aldrig kastat så mycket bilder tidigare. Men nu är det städat och klart, papperskorgen tömd för att jag inte ska ångra mej och återställa bilderna. Och jag har nog en hel del att lära vad gäller PSE jag med. Tror jag har den skolan nedladdad och liggande på hårddisken som du skrev om, det blir nog till att lyssna igenom den. Tack engagemanget.

Jag har gjort samma sak.
Alltså "fixa och dona" med bilderna, raderat/kastat, flyttat, tappat alla taggar och all sortering. Tröttnat på bökigheten. Köpte Moderskeppets DVD om PE 6,7,8 (några hundralappar för att lära mig använda PE som kostade betydligt fler hundralappar). Tittade och lyssnade och ångrade att jag inte började med DVDn och väntade med fixandet och donandet till jag visste hur jag skulle göra det jag ville göra (det finns också en massa som programmet kan göra som jag inte hade en aaaaaning om).

ANNONS
Götaplatsens Foto