Annons

Var lämnar jag in dia för scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarH

Avslutat medlemskap
Denna fråga har kanske varit uppe förut. Orkar inte kolla igenom hela forumet.

* Finns det något labb/butik som scannar in diabilder med bra kvalité och pris.

OdenLab tar 23:- (1MB) upp till 499:- (150MB) för varje. 925:- för att scanna in 36 bilder till 25 Mb filer. CD ingår.
Det priset känns lite väl högt, men Imacon-scannern är säkert bra.

* Kanske bättre att investera i egen scanner?

Själv skannar jag mina bilder hos Crimson. Prislistan hittar du på deras hemsida. Om egen skanner är att föredra kan bara du avgöra genom enkel kalkylering. Men tänk också på att genom att beställa skanning hos en pro köper du inte enbart tillgång till en skanner utan operatörens kunskap om hur man gör. Jag resonerar så i alla fall.

timofej skrev:
Men tänk också på att genom att beställa skanning hos en pro köper du inte enbart tillgång till en skanner utan operatörens kunskap om hur man gör. Jag resonerar så i alla fall.
Håller med.

Tyvärr har jag lite svårt att jämföra kvalitén på inscannade bilder hos en butik med inscannade bilder från en scanner jag ännu ej köpt...:)
Priset är ju lätt att jämföra.

He he, det har du rätt i.:) I så fall är jag inte rätt person att ge råd då jag äger ingen skanner.

Glömde också att säga att jag använder Frontline tjänsten hos Crimson och en 36-rulle (framkalning+20MB bilder) går på 200:- - ett helt överkomligt pris tycker jag. Om du kan nöja dig med 8 eller 13 MB kostar det 100:- resp. 150:-/rulle.

Ja, verkar vara ett bra pris.
Jag förutsätter att du är nöjd med kvalitén också.
Min flatbäddscanner ger dålig skärpa och för mörka bilder. Grötar också ihop färger.

De hade några barnsjukdomar men nu är det inget fel på kvalitén. Det är ju ett prolab. Förutsätter dock att du har tillgång till snabb internetuppkoppling. Bilderna hämtar du alltså själv från deras server.

ANNONS
Götaplatsens Foto