Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var sparas bilderna? Elements 9

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna-C

Aktiv medlem
Jag vet det här är nog en lite dum fråga men jag är inte så haj på det här med datorer...

Jag har laddat hem Demoversionen av Elements 9 och tänkte testa den och nu funderar jag på det här med var bilderna sparas. Hitintills har jag använt mig av Nikon Transfer för att ladda över bilderna till datorn. Bilderna har då lags i numrerade mappar. Hårddisken blev full väldigt snabbt så nu har jag lagt över alla mappar med bilder på ett externt minne. Så långt hänger jag själv med...

När jag nu tänkte få lite bättre organisation på bilderna mha Elements Organizer finns det en flik som heter Hämta foto och video* från kamera * från filer eller mappar.

Om jag nu hämtar bilder från mitt externa minne till Organizer sparas då bilderna på datorn igen...? Eller kan Elements Organizer sortera upp bilderna när det ligger kvar på det externa minnet? Hårdisken är som sagt var ganska så full så jag kan jag inte ha en massa organizerade bilder där...:)

Nästa fråga: Är det bättre att flytta över bilderna från kamerna med Elements eller Nikon Transfer?

Det kanske är någon som har något bra tips på hur man bäst får till det här med lagringen av bilder . Tack på förhand/ Anna

Det är du som bestämmer var bilderna lagras

Hej Anna,
Jag har fortfarande Elements 6, men det borde fungera på samma sätt i version 9.
Om du använder importfunktionen i Elements kan du själva ange var du vill lagra bilderna. Så det funkar att lägga dem på en extern hårddisk, då hamnar själva bildfilen där och du får bara en miniatyr som kan ses på datorn även när hårddisken inte är ansluten. Det borde funka bra, kontrollera bara att det inte blir allt för segt när du sedan vill titta på dina foton och kanske även redigera lite./ Hälsningar Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto