Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte en "Canon-bladare"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hej på er,
Jag fotar gärna detaljer och även gärna action från höften (mest familjeögonblicksbilder). Jag använder en EOS 30d och ibland en Olympus C7070. Hur suverän EOS:n än är, kommer jag inte ifrån att jag gärna skulle se Canon tillverka ett hus av följande modell:

1) Kvadratiskt format, så stort som EF-gluggarna tillåter,

2) EF-bajonett,

3) Inte spegelreflex, utan en riktigt stor och fin, mycket vinklingsbar skärm med rejäla markeringar av använd fokuspunkt (det är ju svårt att se var skärpan ligger i vissa fall),

4) Designad för att hållas i höfthöjd, ungefär som vid klassiskt HBL-frihandsfoto. Fullt duglig även för en mängd andra vinklar, som över huvudet (min Olympus har hjälpt mig massor av gånger i sådana fall),

5) Snabb fokus ska man väl kunna få till även utan spegelreflex?,

6) IS i huset och, i förekommande fall, i optiken - vid samkörning totalt kapabel att klara 7-8 steg!

Vad tror ni? Skulle det inte finnas en och annan köpare till ett sådant hus? Och visst skulle det väl gå att bygga? Jag skulle själv vara mycket köpsugen!

MVH

/JK

Tror det hänger delvis på sensortekniken. Dagens stora sensorer klarar inte att mata ut data kontinuerligt som kompakterna. Men det kommer, och den mekaniska slutaren försvinner förhoppningsvis snart.
På samma gång, för att få fokus utan spegelreflex måste sensorn kunna mata ut data kontinuerligt.

jeskata skrev:
Tror det hänger delvis på sensortekniken. Dagens stora sensorer klarar inte att mata ut data kontinuerligt som kompakterna. Men det kommer, och den mekaniska slutaren försvinner förhoppningsvis snart.
På samma gång, för att få fokus utan spegelreflex måste sensorn kunna mata ut data kontinuerligt.

Så kan det vara - då får Jenny och jag vänta ett tag då... Men håll med om att idén inte var så dum och att det där med dubbel IS låter coolt!
MVH
/JK

Janne K skrev:
...och att det där med dubbel IS låter coolt!
Möjligen coolt men feltänkt. Efter en stabilisering är bilden så stabil som dagens teknik klarar av och då hjälper det inte att du adderar ytterligare en stabilisering med samma tekniska begränsningar.

Om det var så enkelt som du hoppas skulle någon redan satt in fem bildstabiliseringar efter varandra i samma objektiv och fått 15-20 steg... ;)

Du kan betrakta stabiliseringen som en sil vilken bara släpper igenom saker som är mindre än 1 mm. Det spelar ingen roll hur många sådana silar du placerar efter varandra, alla saker som är mindre än 1 mm kommer ändå att ramla igenom. Du behöver i så fall en finare sil (d.v.s. en mer förfinad stabilisering), inte fler av samma slag, för att märka någon skillnad.

P.R. skrev:
Möjligen coolt men feltänkt. Efter en stabilisering är bilden så stabil som dagens teknik klarar av och då hjälper det inte att du adderar ytterligare en stabilisering med samma tekniska begränsningar.

Om det var så enkelt som du hoppas skulle någon redan satt in fem bildstabiliseringar efter varandra i samma objektiv och fått 15-20 steg... ;)

Du kan betrakta stabiliseringen som en sil vilken bara släpper igenom saker som är mindre än 1 mm. Det spelar ingen roll hur många sådana silar du placerar efter varandra, alla saker som är mindre än 1 mm kommer ändå att ramla igenom. Du behöver i så fall en finare sil (d.v.s. en mer förfinad stabilisering), inte fler av samma slag, för att märka någon skillnad.

OK,
Där lärde jag mig något - och jag som tyckte att jag hade tänkt ut något smart!
MVH
/JK

Janne K skrev:
OK,
Där lärde jag mig något - och jag som tyckte att jag hade tänkt ut något smart!
MVH
/JK
Nu skall vi se det från den ljusa sidan; det var ändå en rätt bra idé, om man bortser från tanken att bildstabiliseringssystemen skulle köras ihop.

Något fräckt och inovativt vore alltså att ha bildstabilisering i huset, och samtidigt erbjuda objektiv med bildstabilisering. När man kör med "vanliga" objektiv erbjuds man bildstabilisering i huset - vilket ju är bättre än inget. Om man däremot sätter på en glugg med optisk bildstabilisering stängs bildstabiliseringen i huset av, och den (bättre?) i objektivet används istället. Är väl inte allt för utopiskt?

I övrigt vore en en digital "Canon-bladare" med autofokus (och "min" lösning på bildstabiliseringsdilemmat) jävligt fräck! "6x6" och ~30 MP? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto