Annons

Varför omkomprimering av bild som redan har rimlig storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det här framstår inte som optimalt... Ska man överdriva bildens storlek maximalt innan man laddar upp den, eller vad? Bilden är 2048 px på längsta sidan och den vänstra är den som laddades upp och den högra vad FS faktiskt har lagrat. Det var ju knappast så att "originalet" var överdrivet stor.

Screenshot 2025-12-19 173003.png

Är denna: https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3996964.htm?set=mp

Jag försökte lite olika varianter och den blir ju några kb större om man undanber sig att FS konverterar färgrymden som redan är sRGB, men det är ju inte riktigt några kb det handlar om. FS trycker ned storleken till hälften, trots att bilden knappast är för stor och det finns bilder som är betydligt större.

Jag prövade att exportera exakt samma bild i samma storlek med samma exportparametrar, men med kvaliteten ställd på 100 istället för 90 (i C1). Då blev bilden 2,57 MiB och laddar man upp den så blir den ~1,8 MiB efter att FS kört den i digitalmangeln. Inte nog med att den blir långt mycket större så blir minskningen i storlek mindre i procent. Jag vill påstå att logiken inte är noll, utan under noll...

(Jag har f.n. inte laddat upp den på 2,57 till länken ovan, utan testade i ett dolt/opublicerat album.)

ANNONS
Götaplatsens Foto