Annons

Varför slutare i digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Faunan

Aktiv medlem
Ursäkta min okunnighet men jag undrar varför det måste sitta en slutare i en digitalkamera?
Sensorn är ju inte ljuskänslig förrän elektroniken gör den känslig. Kan inte elektroniken styra detta utan slutare?

Om vi i framtiden får kameror utan slutare kommer de att kunna bli nästan ljudlösa, bara spegeln som slamrar.

Är det någon som vet varför? Är tekniken inte där ännu? Vad fattas?

Undrande.
 

Anders Östberg

Guest
Om jag förstått det rätt kan man säga att en sensorn fungerar genom att bygga upp en laddning medan ljuset "är på", och det behövs en period av svart före och efter exponeringen för att komma ner på noll igen.

http://www.steves-digicams.com/techcorner/sep_2007.html

Enligt artikeln ovan: En slutare behövs för att kontrollera hur länge ljuset släpps in till sensorn. Det är billigare att göra det mekaniskt bl.a. för att man då kan använda en enklare och mer effektiv bildsensor.

Men det kommer säkert elektroniska varianter så småningom.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Ursäkta min okunnighet men jag undrar varför det måste sitta en slutare i en digitalkamera?
Sensorn är ju inte ljuskänslig förrän elektroniken gör den känslig. Kan inte elektroniken styra detta utan slutare?

Om vi i framtiden får kameror utan slutare kommer de att kunna bli nästan ljudlösa, bara spegeln som slamrar.

Är det någon som vet varför? Är tekniken inte där ännu? Vad fattas?

Undrande.
Kompakter har elektronisk slutare. Nikon d40 och d40x har det på tider som är snabbare än 1/250s.

Har för mig att slr-sensorer inte är av samma typ som kompaktsensorer. Det blev inte lika bra bildkvalitet.
Finns säkert någon här som har ett säkert svar på frågan.

Vidare så låter ju spegeln mer än slutaren, så det finns ju ingen anledning att ta bort slutaren för att spara på ljud.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Ursäkta min okunnighet men jag undrar varför det måste sitta en slutare i en digitalkamera?
Sensorn är ju inte ljuskänslig förrän elektroniken gör den känslig. Kan inte elektroniken styra detta utan slutare?

Om vi i framtiden får kameror utan slutare kommer de att kunna bli nästan ljudlösa, bara spegeln som slamrar.

Är det någon som vet varför? Är tekniken inte där ännu? Vad fattas?

Undrande.
Spegeln som för ljuset/ upp genom pentaprismat måste vara kvar. Annars tycker jag att du i princip har rätt och man skulle ju kunna tänka sig att spegeln skulle kunna förbli uppfälld så länge man håller avtryckaren nere vid serietagning. Kanske någon här på forumet som vet varför vi har kvar slutaren.
 

Faunan

Aktiv medlem
Om jag förstått det rätt kan man säga att en sensorn fungerar genom att bygga upp en laddning medan ljuset "är på", och det behövs en period av svart före och efter exponeringen för att komma ner på noll igen.
Tack för det Anders!
Om det är riktigt förklarar det varför vi har slutare kvar i kamerorna.
Det är väl bara att hoppas på framtiden för som Cronholm skrev skulle kameran kunna bli ljudlös vid serietagningar om man då kunde låsa spegeln. Perfekt vid fotografering av djur med stativ.
 

Anders Östberg

Guest
Du måste då ha en annan typ av sökare också (elektronisk förmodligen) eftersom det annars blir svart när spegeln är uppe.
 

Faunan

Aktiv medlem
Du måste då ha en annan typ av sökare också (elektronisk förmodligen) eftersom det annars blir svart när spegeln är uppe.
Med Live View-funktionen kan du fotografera helt utan ljud om du inte har en slutare i kameran. Den sökaren är tillräckligt bra eftersom den är så stor.

Det skulle revolutionera djurfotograferingen om man kunde smyga upp på ett vilt djur och fotografera helt utan ljud.
 

chry

Aktiv medlem
Frågan är om marknaden vill ha ljudlösa kameror. I så fall skulle väl inte produktutvecklarna i Japan förse så gott som alla spegellösa kompakter med dessa elektroniska *ploing* ljud som ska efterrapa ljudet av mer avancerade kameror...?
 

Faunan

Aktiv medlem
Frågan är om marknaden vill ha ljudlösa kameror. I så fall skulle väl inte produktutvecklarna i Japan förse så gott som alla spegellösa kompakter med dessa elektroniska *ploing* ljud som ska efterrapa ljudet av mer avancerade kameror...?
Nä, man kan undra. Jag har i många år undrat över hur en filmkamera med 35b/s kan vara ljudlös samtidigt som en stillbildskamera (analog på den tiden) måste låta som ett mindre tröskverk.
Svaret är troligen att en filmkamera MÅSTE vara ljudlös. Man kan bara hoppas att tekniken spelar oss (djurfotografer) i händerna. På en kompaktkamera kan man ju faktiskt stänga av det tillagda ljudet.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Nä, man kan undra. Jag har i många år undrat över hur en filmkamera med 35b/s kan vara ljudlös samtidigt som en stillbildskamera (analog på den tiden) måste låta som ett mindre tröskverk.
Svaret är troligen att en filmkamera MÅSTE vara ljudlös. Man kan bara hoppas att tekniken spelar oss (djurfotografer) i händerna. På en kompaktkamera kan man ju faktiskt stänga av det tillagda ljudet.
Ja den måste vara tyst. Därför fungerar den säkerligen mer som en mätsökarkamera, med nackdelen att det man ser i sökaren inte är exakt samma som man får med på film.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nä, man kan undra. Jag har i många år undrat över hur en filmkamera med 35b/s kan vara ljudlös samtidigt som en stillbildskamera (analog på den tiden) måste låta som ett mindre tröskverk.
Svaret är troligen att en filmkamera MÅSTE vara ljudlös...
Många (analoga) filmkameror var långtifrån ljudlösa -- såväl amatör- som proffsmodeller. Å andra sidan fanns det redan för 60 år sedan nästan ljudlösa stillbildskameror av hög kvalité, t ex Leica.
 

Faunan

Aktiv medlem
Många (analoga) filmkameror var långtifrån ljudlösa -- såväl amatör- som proffsmodeller. Å andra sidan fanns det redan för 60 år sedan nästan ljudlösa stillbildskameror av hög kvalité, t ex Leica.
Jag tänkte närmast på de videokameror man bar omkring på axeln de var helt ljudlösa. Leica är väl en mätsökarkamera och då blir det lite skillnad.

Nu när tekniken gör att det går att konstruera tysta kameror, i alla fall kommer att gå i framtiden då hoppas jag behovet också uppstår.
 

apersson850

Aktiv medlem
Bildkvalitén på en sådan videokamera är något helt annat än vad du förväntar dig av en digital spegelreflex. Men principen för bandinspelande videokameror liknar den för slutaren i en traditionell filmkamera. Där har man nämligen en roterande slutare, som täcker filmen under den tid man rycker fram en ruta och exponerar när filmen står still.
Bandinspelande videokameror har istället ett roterande arrangemang med magnethuvuden, för inspelning på bandet.

En anledning till slutaren, som jag har läst om, är snabbhetskravet på en DSLR. En kompakt har ingen slutare, men det innebär också att när man tar en bild får man en viss fördröjning. Sensorn ställs då om från videoläge (för sökarfunktionens skull) till stillbildsläge (för bildkvaliténs skull).
I spegelreflexen kan sensorn börja fotografera innan du verkligen tar bilden, precis som film gör. Det händer ju inget förrän slutaren öppnas ändå. Dessutom har jag förstått att det är svårt att göra en bra, komplett elektronisk slutare på en CMOS-sensor. Det är därför Canons kameror, i Live view, har elektronisk första ridå, men avslutar exponeringen med den mekaniska slutaren.

För att få snabb autofokus vid serietagning behöver än så länge spegeln ner och vända. Utan att den gör det fungerar inte fasdetekterande AF, och det kontrastdetekterande alternativet, som jobbar på sensorn, är än så länge för långsamt, Digic IV till trots. Tar nog ytterligare några generationer innan det går fort nog, såvida inte ökande pixelantal äter upp alla prestandavinster där, så att processorn aldrig kommer ikapp.
 

hockeyfotografen

Avslutat medlemskap
Spegeln som för ljuset/ upp genom pentaprismat måste vara kvar. Annars tycker jag att du i princip har rätt och man skulle ju kunna tänka sig att spegeln skulle kunna förbli uppfälld så länge man håller avtryckaren nere vid serietagning. Kanske någon här på forumet som vet varför vi har kvar slutaren.
Jag vill fortsätta använda sökaren när jag plåtar sport, och då det är frågan om snabba rörelser som skall följas så låter en uppfälld spegel inte något vidare bra.

I framtiden kanske det finns möjlighet till elektroniska sökare som är tillräckligt bra.
Men i dagsläget skulle det knappast fungera optimalt, speciellt gällande batteritider.
 

eon

Aktiv medlem
Frågan var väl ställd med tanke på digitala systemkameror antar jag.

Då finns det en anledning som inte nämnts här.
När man byter objektiv så är slutaren ett perfekt skydd för sensorn. Både vad gäller mekansikt våld och att minimera smuts på sensorn.
 

Faunan

Aktiv medlem
För att få snabb autofokus vid serietagning behöver än så länge spegeln ner och vända. Utan att den gör det fungerar inte fasdetekterande AF, och det kontrastdetekterande alternativet, som jobbar på sensorn, är än så länge för långsamt, Digic IV till trots. Tar nog ytterligare några generationer innan det går fort nog, såvida inte ökande pixelantal äter upp alla prestandavinster där, så att processorn aldrig kommer ikapp.
Tack Anders!
Jag har förstått att det finns en orsak, nu vet jag också varför.

Hälsningar
Rolf
 
ANNONS