Annons

Varning för att bluffreklam från Google förekommer på Fotosidan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Såg en skum annons i fältet till höger som visade alla tecken till att vara ett bedrägeri. Det står något i stil med att "svensktalande kan tjäna 250 kr/tim". Då blir man ju nyfiken på hur bedrägeriet funkar. Klickar man börjar en sida öppnas som sedan omdirigerar till en falsk DN-sida där man kan läsa om hur Benny Anderson (ABBA) tydligen satt i Skavlan och i ett helt program gjorde reklam för hur mycket pengar han tjänar på Bitcoin Revolution. En massa andra påhittade historier och sedan en instruktion för hur du ger företaget ditt kreditkortsnummer och fri tillgång till det på enklast möjliga sätt. Instruktionen i sig är nästan komisk att läsa.
Det verkar inte finnas några virus på sidan så det är troligen säkert att beskåda eländet själv.

Hur funkar det här, har Fotosidan någon möjlighet att påverka vad för reklam som visas, folk kan råka illa ut?
Och nej, jag brukar inte surfa på skumma sidor =)

Mvh
Daniel A

Bilagor

• bluff.jpg
    bluff.jpg
    334.6 KB · Visningar: 20
  • bluff2.png
    bluff2.png
    585 KB · Visningar: 21
  • bluff 3.png
    bluff 3.png
    235.6 KB · Visningar: 15
Nej vi kan tyvärr inte göra något. Vi har en annonszon från Google Adsense och den zonen populerar google med personliga annonser för varje besökare. Det är Googles ansvar att se till att de inte har bluffreklam i sitt nätverk. Vi kan nämligen inte styra bort kategorier som "spel" i deras annonsnätverk. Vi kan stoppa enskilda annonsörer och gör det så fort vi ser men det kommer hela tiden nya.

Under de senaste åren har bluffannonserna använt kändisar (och bilder på dem) för att lura folk att klicka.

Jag har justerat rubriken så den avspeglar det mest korrekta och tydliga. Dvs att det kan finnas ful-annonser men det kommer via Google.

Fotosidan har givetvis ansvar för att Fotosidan använder en annonsleverantör som inte klarar av att hålla rent från en massa skit.

Vi tar vårt ansvar för det vi kan. Googles annonser är en viktig inkomstkälla och Google slöhet kring detta problem leder till fler använder adblock. Så Google dumpar problemet på oss.

Vi tar vårt ansvar för det vi kan. Googles annonser är en viktig inkomstkälla och Google slöhet kring detta problem leder till fler använder adblock. Så Google dumpar problemet på oss.
Ja, som jag hann lägga till så medför detta att Google har absolut noll incitament att göra något åt saken. Så länge de inte får sina spridningskanaler massblockerade eller får betala ohemult stora skadestånd så kommer det att strunta fullständig i vilket avskräde de sprider omkring sig.

Nej vi kan tyvärr inte göra något. Vi har en annonszon från Google Adsense och den zonen populerar google med personliga annonser för varje besökare. Det är Googles ansvar att se till att de inte har bluffreklam i sitt nätverk. Vi kan nämligen inte styra bort kategorier som "spel" i deras annonsnätverk. Vi kan stoppa enskilda annonsörer och gör det så fort vi ser men det kommer hela tiden nya.

Under de senaste åren har bluffannonserna använt kändisar (och bilder på dem) för att lura folk att klicka.

Jag har justerat rubriken så den avspeglar det mest korrekta och tydliga. Dvs att det kan finnas ful-annonser men det kommer via Google.

Ok, misstänkte att det var så. Den där blir svår att stoppa eftersom den verkar spegla från olika, kanske t o m legitima, företag. Antagligen som det står i din länk genom att kidnappa företags hemsidor.

Som jag förstod det av din länk, funkar då betalningsmodellen så här?

* Fotosidan får betalt av annonsören för ett klick till deras hemsida (om annonsören inte är en bluff)
* Fotosidan får betala en del av dessa pengar till Google (men man får inga pengar om det är ett blufföretag så då går man back på "klicket"?)

Google tar betalt av annonsören och delar sedan en viss del av intäkterna med de sidor som låter visa Googles annonser.

Jag förstår inte riktigt vad elmfeldts länk har med det specifika problemet att göra. Tvärtom så skulle ju det som beskrivs där, om det slapp igenom systemet, gynna Fotosidan åtminstone kortsiktigt genom uppblåsta intäkter. Annonsören blir ju dock inte så glad över att få betala för att datorer klickat på annonserna.

Däremot rapporterades det nyligen att Woz (Apple-grundaren) skulle stämma Google för bedrägerier på Youtube:

Sånt här kan man alltså hålla på med i månader, men visar någon en bröstvårta då tar det stopp direkt...

i Adsense finns ett verktyg där man som publicist kan kolla igenom alla annonser och blocka. Men jag skulle säga att det verktyget är den exakta och renaste definitionen av Sisyfos-arbete. Det tar aldrig aldrig slut. För några år sen spenderade jag 30-60 min per dag men att gå igenom i tron om att kunna smalna av annonserna så endast relevanta skulle visas. Som då skulle ge gladare klickare och oss mer pengar. Men jag gav upp.

Då kunde man inte heller kryssa bort kategorier av annonser (tex spel/dejting/mirakelmedel) men nåt sånt fanns inte då. Tror inte det finns nu heller. Om det finns så meddela genast.

Om precis om ztenlund säger så har däremot Google stenkoll på varenda bröstvårta och ideligen får vi "violation.. " om att det finns naket och att Google därför stoppar annonser på de sidorna om vi inte ber på våra knän om att vi stoppat allt. Jag har gett upp det med. Google hittar hela tiden nya saker.

Bilagor

• Skärmavbild 2020-07-25 kl. 11.55.48.png
    Skärmavbild 2020-07-25 kl. 11.55.48.png
    1.6 MB · Visningar: 37
  • Skärmavbild 2020-07-25 kl. 12.01.49.png
    Skärmavbild 2020-07-25 kl. 12.01.49.png
    281.1 KB · Visningar: 35
Resultatet blir att fler och fler använder adblockers som blockerar all reklam, inklusive legitim och relevant reklam, vilket resulterar i noll intäkter både till Google och Fotosidan. Det finns en uppsjö varianter av sådan programvara och den har även börjat dyka upp för mobila enheter. Det kommer i sin tur leda till att funktioner som tidigare varit kostnadsfria i ställer blir avgiftsbelagda. Det i sin tur leder till att besöksfrekvensen går ned och sidan blir olönsam att driva. Bedragarna kommer att hitta nya sätt att lura folk på, och förlorarna är de tidigare besökarna av webbsidan, de som driver (drev) webbsidan och Google.

Användning av adblockers har för övrigt nackdelen att eftersom ingen annons visas så uteblir också de anmälningar av annonser som man som användare kan göra genom att klicka på ikonen i hörnet på annonsen.

Senast ändrad:
En del sidor jag besökt kräver också att man stänger av Adblock för att använda sidan, det kanske blir så överallt till slut. Google mäktar inte med/ vill inte, och siterna tvingas att trycka ned användarnas ansikten i dålig reklam.

ANNONS
Götaplatsens Foto