Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart finner jag information om äldre kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara_Anna

Medlem
Är det någon som vet vart man kan hitta information om äldre kameror? Har köpt en del på loppis och är nyfiken vart de kommer från och hur gamla de är. Tacksam för alla tips!

Jag brukar gora en google sokning pa kamerans namn. Det kommer alltid fram dussintals med sidor skrivna av entusiaster.

Lycka till!

Även här på fotosidan finns det exeperter på äldre kameror, men för att locka fram dem behöver kameranamnet nämnas i trådens namn.

Det finns en del samlare och entusiaster som har koll på det här med gamla analoga kameror.Men om du preciserar dig lite bättre så kanske du kan få svar på dina frågor.

Namn på kameran

Kameran vars information jag söker heter "Echo Record" och på linsen står det "Tri-Lausar 1:3,5 f=8cm" Någon som känner igen?

Bilagor

• echo record mindre.jpg
    echo record mindre.jpg
    22.9 KB · Visningar: 175
Re: Namn på kameran

Sara_Anna skrev:
Kameran vars information jag söker heter "Echo Record" och på linsen står det "Tri-Lausar 1:3,5 f=8cm" Någon som känner igen?

Det är en av många japanska tvåögda kameror som gick på export under 50-60-talet. Ofta hittade importören på egna namn på kameramodellerna.

Tillverkaren kan vara Lustre Optical, som den här samlaren misstänker en Echoflex vara tillverkad av:
http://www.tlr-cameras.com/Japanese/index.html

Tri-Lausar är ett trelinsigt objektiv som inte har det bästa ryktet, men kan säkert ta hyfsade bilder om man bländar ned till 11 eller 16. Bländare 5,6 duger nog fint till smickrande mjuktecknande porträtt.

Vill du få tag i motljusskydd och eventuellt filter, så mät ytterdiametern på objektivet. Kameran tar motljusskydd och filter av påstickstyp, och jag tippar på att det är 32mm som gäller.

ANNONS
Götaplatsens Foto