Annons

Vattenpåse eller annat vattenskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag skall resa till Thailand vid nyår och hoppas få med mig en del kamerautrustning och ta en del schyssta bilder. En sak som jag hoppas att jag skall kunna fånga är lite vattenbilder vid snorkling och bad. .

Är det någon som har erfarenheter av detta och som kan rekommendera modell och märke på vattenskyddsutrustning för en kompakt och en DSLR?

Jag vet ju att det finns undervattenshus för tusentals kronor men jag tänker mig någon billigare lösning.

Men kom med alla förslag ni har så är jag mycket tacksam.

Jag har provat påse, och det var ingen höjdare.

Om man inte fyller rätt mycket luft i påsen, så kommer den att tryckas väldigt hårt mot kameran när man har kommit en bit ner, så att den kanske håller ner knappen när man har tryckt av, så att kameran kör tills kortet är fullt.

Och när man har fyllt luft i påsen, så har den väldigt stor flytkraft tills man har kommit ner på rätt djup, då den förlorar flytkraften. Det är väldigt obekvämt att försöka ta ner en grej som har stor flytkraft. Man kan viktbelasta, men då sjunker den som en sten så fort man har fått ner den lite grann. På större djup trycks den tätt emot kameran igen, och tappar flytkraften.

Påsen är ett bra väderskydd i monsunregn och liknande.

En betydligt bättre lösning är en vattentät kompakt, med förbehållet att man ska inte använda blixten under vatten, eftersom den lyser upp partiklar i vattnet på nära håll. Om man behöver blixt, så gäller mer speciell utrustning, en vattentät med möjlighet till extern blixt eller undervattenhus som kan koppla mellan kamerans synk och extern blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto