Annons

vattenskada

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
katastrof! min olympus xa låg i väskan bredvid en läckande vattenflaska. såg inte så farligt ut, men det verkar som om elektroniken har ballat ur. trycker jag av går självutlösaren igång ibland, men oftast händer ingenting. jag har tagit ut både film och batterier och öppnat både bak och fram. står nu och torkar.
finns det något hopp eller är det bara att kasta?

Låt kameran torka ordentligt (flera dagar) utan batteri i innan du försöker starta den igen. Låt den stå relativt varmt (typ fönsterbänk ovanför element). Detta hjälper till att torka ur och driva ut den fukt som kan finnas inuti.
Att försöka starta den för tidigt (gäller även att sätta i batteriet) kan skada kameran allvarligt.
Lycka till!

mvh
Patrik

gameburg skrev:
Att försöka starta den för tidigt (gäller även att sätta i batteriet) kan skada kameran allvarligt.

ajaj. jag tryckte en hel del på knapparna. tror ni att olympus kan reparera den? den slutades ju tillverkas för säkert 15 år sedan..

Min olympus OM4 fick sig en rejäl dusch förra sommaren av ett trevligt sommar regn. I stort sätt all elektronik ballade ur. Men det var bara att låta den stå i två dagar sen funkade den igen.

Låt du din kamera stå och torka över helgen och prova se att sätta i batterierna, förhoppningsvis funkar den då.

Lycka till!

//Uffe

Fuktutdrivare ?

Hej !

Vad skulle hända om du hällde lite T-sprit i kameran ? Den suger åt sig vatten som en svamp (tills den når 95%)...dunstar snabbt också...

Jag hade testat detta, men om någon vet att någon komponent av någon anledning inte tål alkohol..så vore det snällt att meddela detta..

mvh
Martin74

Löser t-dojan salt förresten? Jag håller på och micklar lite med en vattenskadad 300D utan större framgång hittills. Kanske en sista utväg kan vara att vara lite omåttlig med spriten i den?

jimh skrev:
Löser t-dojan salt förresten? Jag håller på och micklar lite med en vattenskadad 300D utan större framgång hittills. Kanske en sista utväg kan vara att vara lite omåttlig med spriten i den?

Jag är ingen kemist men alkohol borde väl inte lösa salt. Det är väl pga att vattenmolekylen är en dipol som vatten löser salt?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Testa annars att slänga i en sked koksalt i ett glas t-doja, det är ju ett enkelt sätt att testa

//Uffe

Läste det här om en Minolta Dynax 9xi; "Once I dropped in a lake, 10 hours later the camera worked"

Vet inte vad han gjorde med den. Men som någon sa, låt den stå ett par dagar utan batteri. Sen är det ju bara att hoppas på det bästa.

Tråkigt med sådan OTUR!

Tipsen är redan avgivna,,
Måste säga att jag hade tur när min termos "öppnade sig av ångtrycket" i min backpack utan att jag märkte det,, issoleringen mellan prylarna räddade mig från en personlig grundlig konkurs!!
Ett slaget slag för en L,Pro backpack:)

Mvh Niclas.

jimh skrev:

Om du fortfarande har problem trots att kameran är HELT torr invändigt så är det nog kört. Mig veterligen leder inte salt i fast form elektricitet. Där är det nog ngn komponent som "brunnit" när kameran var blöt.
Råkade själv ut för ett missöde på landsort i höstas då en våg överraskade mig. Efter duschen var displayen vit på kameran. Jag var dock mycket snabb att ta ur batteriet. Efter några timmar i värme provade jag kameran igen (ville ju inte missa de sista timmarna på landsort;-) och den fungerade som den skulle. Tack o lov för det, det är inte alltid man har lika stor tur.

Lycka till!

mvh
Patrik

gameburg skrev:
det är inte alltid man har lika stor tur.
Fast jag tycker min kompis, som äger kameran, hade rätt bra flyt ändå. Köpte ett 300D-paket i asien med extrabatteri och 1 GB CF-kort (inte microdrive). Tappade den omgående i en grotta fylld med saltvatten. När han kom hem fick han en ny på hemförsäkringen, inklusive ett nytt 1 GB-kort. Och dessutom fick han tillbaka allt från verkstaden. Nu har han två perfekta 1 GB-kort, tre batterier och svensk garanti. Och dessutom som bonus en död 300D som eventuellt kan användas till något kul.

jimh skrev:
Fast jag tycker min kompis, som äger kameran, hade rätt bra flyt ändå. Köpte ett 300D-paket i asien med extrabatteri och 1 GB CF-kort (inte microdrive). Tappade den omgående i en grotta fylld med saltvatten. När han kom hem fick han en ny på hemförsäkringen, inklusive ett nytt 1 GB-kort. Och dessutom fick han tillbaka allt från verkstaden. Nu har han två perfekta 1 GB-kort, tre batterier och svensk garanti. Och dessutom som bonus en död 300D som eventuellt kan användas till något kul.

Hmm låter helt ok i mina öron;-)

nyheter

jag petade i batterierna och fortsatte på den film som jag fick slita ut igår. ljusmätaren verkar visa rätt, i alla fall jämfört med matrismätningen i min f80. alla slutartider låter rätt, men jag får se om de håller tiden när jag framkallar rullen.
den lilla tillbehörsblixten fick sig också en skvätt. törs jag testa den eller riskerar jag ett kondensatorhaveri? har varit med om kortslutna blixtar förrut och det är inte så trevligt...

Bjelkengren skrev:
Jag är ingen kemist men alkohol borde väl inte lösa salt. Det är väl pga att vattenmolekylen är en dipol som vatten löser salt?

Rätta mig gärna om jag har fel.

Finns ingenting att rätta. Du har helt rätt!

mvh Janne

t-röd

jag räddade min canon eos 300 då jag råkat dränka den i sötvatten.efter det fungerade inte kameran utan "korslutnings/fel ikonen" blinkade i displayen. Jag tog direkt ur batterierna och dränkte kamerahuset helt i t-röd och såg till så att kamerahuset var helt fyllt. sedan lät jag den
torka ett dygn med alla luckor öppna och jag tog även lös en del av skaletskall dock göras med stor försiktighet så inte någon kabel lossnar.
Sedan fungerade kameran felfritt! det enda som hände var att sökarskivan blev grumlig av t-spriten. så den kan man sprätta lös innan man dränker huset i t-röd.
vad jag hört däremot så ska inte objektiven tåla t-röd. tydligen nån tätning som ska lösas upp.

ANNONS
Götaplatsens Foto