Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vidvinkel till Canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecille

Medlem
Jag har en Canon 400D samt ett objektiv 28-200mm. Jag vill köpa ett vidvinkelobjektiv och har fått tips om Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM.

är det någon som har något annat tips på nytt objektiv eller något som går att få tag på begagnat.

Jag ska till Senegal, Afrika i slutet på juli så jag vill ha det fixat innan dess.

MVH
Cecilia

Cecille skrev:
Jag vill köpa ett vidvinkelobjektiv och har fått tips om Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM.
Tokinas 12-24 är också ok, dock tycker jag att jag upplever min Sigma 10-20 som strået vassare och för mig är det enda tänkbara alternativet Canons EF-S 10-22. Den senare är dock betydligt dyrare och jag tycker inte att den är så mycket bättre att det motiverar det högre priset.

Jag går på semester om en vecka och då kan det vara lite svårare att boka tid med mig men om du känner att du vill testskjuta sigmat och du befinner dig i Stockholms innerstad kring lunchtid så kan det ordnas i veckan som kommer. Skicka ett privat meddelande om det är intressant så kan vi göra upp om tid och plats över mail eller telefon.

Det är ont om ultravidvinkel zoomar som sträcker sig ända till 28mm, med ett 10-20 mm så tycker jag det blir ett för stort glapp mellan 20 och 28 mm. Tycker att detta omfång som inte uppnås är rätt så viktigt faktiskt. Sigma 10-20 4-5.6 är ett riktigt bra objektiv dock inte så ljustarkt som Tokina 12-24 som har bländare 4 rakt igenom. Men då du kanske bara använder det i soligt väder kanske inte det är ngt hinder med ljusstyrkan då du kanske är tvungen att blända ner till bländare F/8. Titta om du värkligen behöver en så vidvinkel som 10 x 1.6 mm om inte så, så finns det många andra alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto