Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Shibo

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en vidvinkelglugg till min D200... Vad ska jag tänka på?
Har läst lite recensioner och på en del ställe kommer det upp begreppet CA vad exakt innebär detta?
Ge gärna tips på objektiv (låg prisklass max ca 5000:)
Vänligen
Torben

Funderar på att köpa en vidvinkelglugg till min D200... Vad ska jag tänka på?
Har läst lite recensioner och på en del ställe kommer det upp begreppet CA vad exakt innebär detta?
Ge gärna tips på objektiv (låg prisklass max ca 5000:)
Vänligen
Torben

CA ser du exempel på här: http://en.wikipedia.org/wiki/Chromatic_aberration

Är det en vidvinkelzoom du är ute efter kan du för att få en översikt, läsa vad Ken Rockwell skriver: http://www.kenrockwell.com/tech/digital-wide-zooms/comparison.htm

Många här litar inte på hans omdömen, men översikten kan duga ändå.

Per.

PS. Själv har jag en Nikon 12-24 som jag är nöjd med. DS

PPS. Jag ser att Cyberphoto rear den "gamla" versionen av Tokina 12-24, som många anser är toppklass. 4995:- DS.

Senast ändrad:
Jag gillar min Tamron 10-24

Efter att jag köpt det använde jag nog det till 90% av mina bilder!

Nu fotar jag mest andra grejer så det blir mer tele nu, men fotar jag inomhus är det sällan annat än den som åker på.

Både Sigma 10-20 och Tokina 12-24 är fina objektiv. Mitt val föll på Tokina 12-24 som jag är mycket nöjd med. För mig passade den bättre, på det stora hela, men jag hade heller inte tackat nej till 10mm jämfört med 12, för det är stor skillnad.
Sigman (jag pratar då om den med f/4.5-5.6) har lite sämre kantskärpa, särskilt på största bländare, men har i gengläld lite mindre kromatisk aberration. Tokinan är användbar (tecknar fullt ut) på FX från 17mm och uppåt, medan Sigman vinjetterar kraftigt på alla bränvidder. Ska den användas på en D200 spelar det såklart ingen roll, men det kan ju vara en faktor att beakta om man planerar skaffa ett FX-hus i framtiden.

Jag skulle valt det objektiv som har den brännvidd som passar bäst. Tokinan är, för mig, användbar även som "walkaround", vilket inte Sigman skulle vara. Inte lika nödvändigt att släpa med BÅDE vidvinkel och normalzoom alltså. Det var en stor del i mitt beslut.

Tamrons 10-24 har börjat locka mig mycket p.g.a det stora omfånget som 10-24 ger. Samtidigt får man lite dubbla budskap kring det. En del säger sig vara super nöjda medans andra sågar det totalt... Fler input någon??
Torben

Jag skulle väl inte såga den totalt, men av vad JAG sett så når den inte riktigt upp till nämnda Simga och Tokina vad gäller bildkvalitet. Så man får väga bildkvalitet mot stort zoomomfång, helt enkelt. Nerbländat skulle jag ändå säga att den är helt okej, men vidöppen är kantskärpan inget vidare, IMO.
Nikons 10-24 håller lite högre klass, men är ju åxå en hel del dyrare.

Jag skaffade nyligen Sigmas 10-20/3,5, och jag är riktigt nöjd med den i överlag. Den vinjetterar en hel del men jag tycker inte det stör så mycket. Överlag bryr jag mig inte så mycket om CA, vinjettering, distortion osv så länge det inte är störande mycket och gluggen annars är hyfsat skarp, och det är den här. Dessutom är byggkvaliteten i absolut toppklass, känns väldigt gedigen. Jag gillar också det faktum att jag kan montera ett polfilter på den om jag vill (men jag börjar tro att det inte är så nödvändigt på den här, får väldigt bra färger utan ett och ett Ø82mm polfilter är inte så billigt heller). HSM motorn är dessutom supersnabb (Om man behöver en sån på en sån här glugg...)

Detta är min absolut roligaste glugg hittills... :)

Tack för råd och tips...Det blev en Sigma 10-20 f/4.5-5.6... Hoppas jag blir lika nöjd som det låter på er andra....
Torben

ANNONS
Götaplatsens Foto