Annons

Vidvinkelfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Har i dagsläget en 1D mkIII och ett 16-35mm som täcker upp mitt vidvinkelbehov ganska bra. Men ibland vill man vidga sina vyer lite så jag har funderat lite på att införskaffa en beg 5D och på det viset på ut alla 16mm ur mitt objektiv. Men sen har jag även funderat på att köpa ett annat objektiv och sätta på min 1D. Det enda som jag hittat, som passar på en större sensor, är Sigma EX 12-24/4,5-5,6.
Nackdelen här är ju givetvis ljusstyrkan men brännvidden blir ju ung samma på de båda alternativen. Fördelen med att köpa en 5D blir ju att jag får ett reservhus att använda om något strular med det första.

Men vad är bäst rent optiskt? Om jag vill ha så raktecknande och så bra kantskärpa som möjligt vilket ska jag välja då?

Edit: Detta inlägg kanske inte passar i denna forumkategori, i så fall får forumvärden flytta tråden.

Sigma 12-24 är en av dom bättre vad gäller raktecknande, däremot mindre bra i hörnen. Man får blända ner en hel del innan det närmar sig skarpt.

Hur en jämförelse mellan kombinationerna 5D/16-35 och 1D3/12-24 skulle falla ut vet jag inte, ska bli intressant om någon tycker något om det. Skulle på sätt och vis inte förvåna mig om den senare vinner (i alla fall kraftigt nedbländat) eftersom 1.25x klipper bort lite av problemområdena.

EDIT: Jag tog mig friheten att ställa din fråga på FredMiranda.com, där lär det finnas åsikter som sådant här...
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/736128

Senast redigerad av en moderator:
Enligt den länken du postade så rekommenderade han 5d + 16-35mm, och hävdade att det var bättre rent "IQ-wise". Frågan är ju vad han menar med det?

Ska bli intressant och se om någon här har någon åsikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto