Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vidvinkelobj - för digital videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)

turing

Avslutat medlemskap
Hej

Vet att jag fm. hamnat i fel forum då det gäller vidvinkel / videokamera - men hoppas på snabb hjälp av er fantaster:

Skall köpa ett vidvinelobjektiv till hårddisk- videokamera som sakll sitta monterad i en mast i båten för filmning av laxfiske/trolling - objektivet som är på v-kameran är 73.6mm - hur kraftig vidvinkel bör jag satsa på - ser på ett

RAYNOX VIDVINKELLINS HD-3031PRO 0,3X

http://raynox.co.jp/english/video/hd3030pro/index.htm

brännvidden blir då 22mm - jag är okunnig gällande om bilden blir för "fiskögelik"/ förvrängd om jag tar detta - vad tror ni ?

Problemet är att avståndet från masten till oss bak ibåten som fiskar är 2-4 m och detta bör komma med för att kunna göra fiskefilmer - där även fältet vid sidorna av båten måste komma med - tror att detta objektiv är passande men kan inte veta hur förvrängd bilden kan uppfattas vid uppspelning av filmen senare.....

ANNONS
Götaplatsens Foto