Annons

Vidvinkelzoom 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet, ska jag välja Sigma EX 12-24, EX 15-30, EX 17-35 eller kanske Canon 17-40 4L. Är de bra objektiv? Eller har ni andra förslag? Är ganska sugen på ett ordentligt vidvinkel till min 20D, men vill inte binda upp mig i objektiv som inte passar 35 mm.

Hejsan!

Jag har ganska nyligen köpt en Canon EF-s 10-22mm till min 20D, den är jag mycket nöjd med.
se exempelbild som är tagit i helgen med detta objektiv: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=330126

Jag har sedan tidigare Canon 20-35 2.8L som jag är nöjd med, men det blir ju inte lika mycket vidvinkel om man jämnför med 10-22:an

Hur som helst kan jag då rekomendera 10-22mm

Mvh Ricke

:)

Tack för tipset! Börjar ändå luta mot Sigma 12-24 eftersom jag inte vill tappa fullformatsmöjligheten. Och tänk vad man kan leka med 12 mm på den gamla 35mm-kameran! Eller?

Tobias skrev:
Står i valet och kvalet, ska jag välja Sigma EX 12-24, EX 15-30, EX 17-35 eller kanske Canon 17-40 4L. Är de bra objektiv? Eller har ni andra förslag? Är ganska sugen på ett ordentligt vidvinkel till min 20D, men vill inte binda upp mig i objektiv som inte passar 35 mm.

Hej
Oavett vilken glugg du köper så skall du be att få provfotografera med det exemplar som du skall ha.

Jag har tillång till "nästan" alla gluggar oavsett märke och för ett speciellt arbete lånade jag en Sigma 12-24 till min D2x.
Det resultatet som just den gluggen uppvisade var inte vackert, oskärpa ute i kanterna vid arbetsbländare 8-11.
Det finns alltså stora skillnader mellan objektiv och ojektiv. Så har det alltid varit men nu ser vi skillnaden tydligare än vad vi gjorde med film.

Mikael

Tobias skrev:

Jag har ett Sigma 15-30 Ex över sedan jag ersatte det med ett Canon 17-40/4 L

Jag köpte ett 10-22, grymt trevligt. Och skulle man köpa ett fullformatshus någon gång i framtiden så lär jag fortfarande ha kvar 20D som andrahus så...

ANNONS
Götaplatsens Foto