Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vikt(ig) jämförelse: 10D <-> 1DmkII

Produkter
(logga in för att koppla)

maerklund

Aktiv medlem
Jag har emellanåt förfasat mej över hur tung tex 1DmkII är, 1220 gram exklusive batteri, och tänkt att en sådan kommer jag aldrig att kunna kånka omkring ens om plånboken någon gång skulle tillåta. Men idag insåg jag att 10D+vertialgrepp+två batterier summerar till drygt 1250 gram, och det händer ju att jag kånkar på det!
Så jag tänkte höra lite med dem som vet, vad väger batteripacket till 1DmkII?
Och är det något, som tex att den är mer välbalanserad eller ligger bättre i handen, som kompenserar för den extra vikten jmf 10D-paketet?
(viktuppgifterna tagna fritt ur minnet)

Batteriet till 1D MK II väger 335 gram och huset väger 1220 gram...vilket ger en totalvikt på 1555 gram.

Senast ändrad:
Det finns många som efterfrågar en lättare proffsmodell och Canon är medvetna om detta. Någon dag dyker säkert en modell upp mellan 1D mark II och 10D (kanske en 3D). Kanske till PMA i februari, men då är det ännu troligare att nya 1Ds kommer.

På analoghusen kan man ju ta bort boostern när man vill spara vikt. Jag tycker själv att vikten kan vara jobbig ibland och hoppas också på ett lättare komplement till min 1D mark II

En 3D skulle antagligen ha samma 1,3x sensor som mark II men ett lättare och lite mindre tätat hus. Med mindre och lättare batterier skulle hastigheten vara något lägre.

En ersättare till 10D verkar vara på gång. Åtminstone presenterar Canon en ny modell på fredag. Jag har beställt denna (kanske 20D) i förhoppning att det någorlunda ska funka som komplement till mark II och inte vara så irriterande långsam som 10D.

Glöm inte att man kan köra 10D utan vertikalgrepp... :)

Jag har också funderat på samma saker. Men mest för att jag gillar att hela huset(inklusive) greppet är i ett stycke. Tycker det känns bättre.

Just vikten har jag inte tyckt varit så illa, iaf inte då jag testat att köra 70-200 + 1Ds, men då har det varit kortare stunder.

Möjligt att man tycker annorlunda om man släpar en hel dag. Undrar hur dom gör med 3D. Ett stycke, eller som den analoga 3an. Och separat grepp.

ANNONS
Götaplatsens Foto