Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filter D200 + Sigma 18-50(Nybörjare)

Produkter
(logga in för att koppla)

etmj

Aktiv medlem
Hej,
Jag har försökt läsa mig till vilka filter som skulle vara bra att ha, men tror inte riktigt jag har förstått.
Vad jag förstår så är det bra med ett polfilter, gråfilter och graduerat grått filter. Det graduerade borde vara av rektagulär form för att det skall gå att ställa på önskat läge, ex Cokin.

Kan någon hjälpa mig med vad jag borde köpa. Fattar inte riktigt vad som skulle vara bra för mig som nybörjare. Sigma 18-50 är väl 67mm gänga, men det kanske är bätttre att köpa större filter och sätta på en anpassningsring om jag skulle byta objektiv någon gång.

D200 ?

D200 för en nybörjare ?

Låter som att du har för mycket pengar ;-) !

Ja, ett cirkulärt polfilter och rektangulärt graduerat polfilter kan vara kul.

Ja det gjorde ont i kroppen när man drog kortet i affären, men nu är det gjort.

Har du något bra märke på det rektangulära?

Jag har Singh-Ray's rektangulära graderade filter, dom passar i Cokins P-hållare och räknas som dom bästa på marknaden, köpte mina hos B&H i NewYork över nätet.

Nöjer du dig med sämre kvalitet så är Cokins egna plastfilter billigare.

kent.

Tack så mycket.

Så en:
- P-hållare av märket Cokin
- Rektangulära graderade gråfilter
Cokin eller Singh Ray´s
- Cirkulärt polfilter

Vilken storlek på p-hållaren bör man köpa? Har läst något om att det är bra att köpa ett stort och sedan köpa en anpassningsring. Vad tycker ni?

etmj skrev:
Tack så mycket.

Så en:
- P-hållare av märket Cokin
- Rektangulära graderade gråfilter
Cokin eller Singh Ray´s
- Cirkulärt polfilter

Vilken storlek på p-hållaren bör man köpa? Har läst något om att det är bra att köpa ett stort och sedan köpa en anpassningsring. Vad tycker ni?

Cokins hållare finns i olika storlekar och "P" är en utav dom, P är väl vanligast till småformat, du köper mycket riktigt en annpassningsring för din objektivgänga och på den monterar du hållaren.

P-hållaren har tre (tror jag) fack för filter, själv har jag Cokins vidvinkelhållare i P storlek, den har endast ett fack för filter vilket motverkar vinjettering på vidvinkelobjektiv.

kent.

Ett vanligt gråfilter används ganska sällan. Dessutom kan man använda polfiltret istället för gråfilter i de flesta situationer eftersom det ungefär halverar ljusinsläppet.
Dessutom är Cokin P 120 och 121 (graduerat grå) så stora att du kan hasa ner den helgråa delen så att den täcker inte bara halva, utan hela objektivet.
Däremot tycker jag att det är kannon med att alltid ha ett UV filter på gluggen som standard.

ANNONS
Götaplatsens Foto